دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد خلخال
پایاننامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد علوم اجتماعی (M.A)
گرایش: پژوهشگری
عنوان:
بررسی جامعهشناختی ارزشهای حرفهای از دیدگاه کارکنان شرکت گاز شهر خلخال (یک مطالعه کیفی)
تابستان 93
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده………………………………………………………………………………………………… 1
فصل اول: مقدمات و کلیات پژوهش
1ـ1ـ مقدمه ………………………………………………………………………………………….. 2
1ـ2ـ طرح مسأله ……………………………………………………………………………………. 4
1ـ3ـ اهمیت و ضرورت پژوهش ………………………………………………………………….. 5
1ـ4ـ اهداف بررسی ………………………………………………………………………………… 6
1ـ5ـ سؤالهای پژوهش……………………………………………………………………………… 6
فصل دوّم: ادبیات پژوهش
2ـ1ـ پیشینهی پژوهش ……………………………………………………………………………… 7
2ـ1ـ1ـ پژوهشهای خارجی ……………………………………………………………………….. 7
2ـ1ـ2ـ پژوهشهای داخلی ……………………………………………………………………….. 11
2ـ1ـ3ـ نقد و ارزیابی پژوهشهای پیشین ………………………………………………………… 15
2ـ2ـ چارچوب مفهومی …………………………………………………………………………… 16
2ـ2ـ1ـ رویکرد تفسیرگرایی اجتماعی و ارتباط آن با نظریه زمینهای …………………………… 16
2ـ2ـ2ـ ادبیات و مبانی نظری پژوهش……………………………………………………………. 19
2ـ3ـ جمعبندی و تدوین چارچوب مفهومی پژوهش………………………………………………. 28
فصل سوم: روششناسی پژوهش
3ـ1ـ روش پژوهش ………………………………………………………………………………. 31
3ـ2ـ مشارکت کنندگان ……………………………………………………………………………. 32
3ـ3ـ روشهای نمونهگیری ……………………………………………………………………….. 33
3ـ4ـ روش و ابزار گردآوری دادهها ……………………………………………………………… 34
3ـ5ـ ملاحظههای اخلاقی …………………………………………………………………………. 35
3ـ6ـ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ……………………………………………………………… 35
3ـ7ـ اعتبار (روایی) و قابلیت اعتماد (پایایی)…………………………………………………….. 36
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافتهها
4ـ1ـ یافتههای تحلیلی …………………………………………………………………………….. 38
فصل پنجم: نتایج پژوهش
5ـ1ـ بحث و نتیجهگیری ………………………………………………………………………….. 45
ادامه فهرست مطالب
عنوان صفحه
5ـ2ـ پیشنهادهای پژوهش ………………………………………………………………………… 52
5ـ3ـ پیشنهادهایی به پژوهشگران بعدی ………………………………………………………….. 53
5ـ4ـ محدودیتهای پژوهش ………………………………………………………………………. 54
پیوست
منابع و مآخذ……………………………………………………………………………………….. 56
پرسشنامه………………………………………………………………………………………….. 60
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول شماره (4ـ1): ارزشهای حرفهای کارکنان ……………………………………………….. 40
جدول شماره (4ـ2): میانگین نمرات ابعاد ارزشهای حرفهای ………………………………….. 41
جدول شماره (4ـ3): تفکیک نمونه برحسب بعد شخصی ارزشهای حرفهای …………………… 42
جدول شماره (4ـ4): تفکیک نمونه برحسب بعد حرفهای ارزشهای حرفهای …………………… 42
جدول شماره (4ـ5): تفکیک نمونه برحسب بعد اجتماعی ارزشهای حرفهای ………………….. 43
جدول شماره (4ـ6): تفکیک نمونه برحسب بعد سازمانی ارزشهای حرفهای ………………….. 43
چکیده
ارزشهای حرفهای اساس عملکرد کارکنان میباشند که تعاملات کارکنان با شهروندان، همکاران، سایر افراد حرفهای و عموم مردم را هدایت مینمایند و چارچوبی برای تعهد به رفاه شهروندان و راهنمایی برای رفتار اخلاقی در جهت تدارک خدمات بشردوستانه فراهم میآورند. وجود تعارضهای ارزشی روبه افزایش در بین کارکنان سازمانها، رعایت نشدن برخی ارزشهای حرفهای و پیامدهای آن همچون نارضایتی اربابرجوع، نگرانیهای زیادی را در بخشهای دولتی و غیردولتی بوجود آورده است. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین مؤلفههای اساسی ارزشهای حرفهای از دیدگاه کارکنان شرکت گاز شهر خلخال صورت گرفت. این مطالعه یک پژوهش کیفی از نوع گراندد تئوری است که با مشارکت 25 نفر از کارکنان صورت گرفته است. روش جمعآوری دادهها، مصاحبه عمیق نیمهساختار یافته بوده و برای تجزیه و تحلیل و تفسیر دادهها، از روش اشتراوس و کوربین استفاده شده است. تحلیل مصاحبهها و دیدگاه شرکتکنندگان نشان داد که مؤلفههای اساسی ارزشهای حرفهای کارکنان دربرگیرنده 4 درونمایه اصلی؛ بُعد شخصی، حرفهای، اجتماعی و سازمانی است. از نتایج دیگر این پژوهش این است که ارزشهای مربوط به بُعد حرفهای، اجتماعی، شخصی و سازمانی بهترتیب با میانگین نمرات، 62/2، 61/2، 46/2 و 32/2 از با اهمیتترین و کماهمیتترین ارزشهای حرفهای آنان بودند. گرچه میانگین نمرات کل مؤلفههای ارزشهای حرفهای در محدوده به نسبت مهم و مهم قرار داشت، اما نیاز به برنامهریزی و آموزش بیشتر بهمنظور بهبود و گسترش اخلاق و ارزشهای حرفهای در بین کارکنان سازمانها ضروری است.
واژههای کلیدی: ارزش، ارزشهای حرفهای، کدهای اخلاقی، روش کیفی، نظریه زمینهای
فصل اول
مقدمات و کلیات پژوهش
1ـ1ـ مقدمه
موفقیت و یا عدم موفقیت سازمانها در راستای کاربست اهدافشان در گرو انسانهایی است که در واقع گردانندگان اصلی آنها میباشند. بدون توسعه منابع انسانی، سازمان بیمعناست، پس بررسی و مطالعه رفتار افراد در سازمانها میتواند نقش بسیار بااهمیتی در رشد و بالندگی آنها ایفا نماید. برخلاف وجود تفاوتهای زیاد در فرهنگ سازمانی، چند ویژگی مشترک را در سازمانها میتوان مشاهده کرد و آن اینکه همه تعریفها، به وجود مجموعهای از ارزشهای حرفهای که با فرد در داخل سازمان حفظ میشوند اشاره میکنند (ولیخانی و دیگران، 1392: 150).
ارزشهای حرفهای استانداردهایی برای عمل هستند که از سوی گروه حرفهای و کارشناسها مورد پذیرش بوده و چارچوبی را برای ارزشیابی ارزشها و عقاید تأثیرگذار بر رفتار فراهم میآورند. این ارزشها اساس عملکرد کارکنان میباشند که تعاملات کارکنان با شهروندان، همکاران، سایر افراد حرفهای و عموم مردم را هدایت مینمایند و چارچوبی برای تعهد به رفاه شهروندان و راهنمایی برای رفتار اخلاقی در جهت تدارک خدمات بشردوستانه فراهم میآورند. در حال حاضر تعارضهای ارزشی رو به افزایش بوده و در عرصه شغل در سازمانها توجه به مؤلفههای بنیادین ارزشهای حرفهای را ضروری نموده است (حسینی و دیگران، 1391: 70). در حال حاضر متأسفانه در جامعهی ما، بنابر نظر اکثر کارشناسان اقتصادی و مسئولین، فرهنگ و اخلاق کار در محیط کار بسیار ضعیف است و کمتر به ارزشهای حرفهای توجه میشود. درحالیکه در غرب سکولار، در دانشهای مربوط به مدیریت و سازمان، شاخهای با عنوان اخلاق حرفهای وجود دارد، ولی در جامعهی دینی ما در مدیریت، به ارزشهای حرفهای توجه کافی نشده است. امروزه در بسیاری از کشورها در جهان صنعتی به این بلوغ رسیدهاند که بیاعتنایی به مسائل اخلاقی و فرار از مسؤولیتها و تعهدات اجتماعی، بنگاه را از بین میبرد. به همین دلیل، بسیاری از شرکتهای موفق برای تدوین راهبردهای اخلاقی احساس نیاز کرده، و به این باور رسیدهاند که باید در سازمان یک فرهنگ بر پایه اخلاق رسوخ کند. از اینرو، کوشیدهاند به پژوهشهایی درباره ارزشها و اخلاق حرفهای جایگاه ویژهای بدهند.
اما چگونه میتوان ارزشهای حرفهای را در سازمانها جاری و ساری نمود. یکی از این ابزارها برای کاربست ارزشهای حرفهای، تدوین، آموزش، اعمالِ نظارت بر پیروی از کدهای اخلاقی است.
کدهای اخلاقی بیشتر بیان رسمی ارزشها درباره مسایل معین میباشند. کدها خطکش درستی رفتارهای حرفهای در موقعیتهای گوناگون را بیان میکنند و براساس آنها تعیین میشود که آیا از اخلاق حرفهای، تخطی صورت گرفته یا خیر و اگر صورت گرفته چه مجازاتی باید اعمال شود. این امر ویژگی مهم کدهای اخلاقی است که تنها به بیان اصول و کلیات اخلاقی بسنده نکرده و در هر حرفهای با دقت رفتارهای درست و نادرست را تعیین میکنند، بهطوریکه در تشخیص رفتار غیراخلاقی ابهام چندانی باقی نمیماند (لشگربلوکی، 1387: 2). از نظر باتس و ریچ[1] «کدهای اخلاقی راهنماهای نظاممندی هستند که سؤالات مربوط به رفتار اخلاقی هنجار را پاسخ داده و چندین عملکرد از جمله هویت حرفهای (عملکرد خارجی)، راهنمای عملکرد اعمال مراقبتی (عملکرد درونی) و نیز نحوه ایجاد انگیزه در کارکنان را ترسیم مینمایند». کدهای اخلاق حرفهای، میتوانند بهعنوان یک راهنمای اخلاقی در انجام مسؤولیتهای حرفهای بر پایه کیفیت مورد استفاده قرار گرفته و به ارائهکنندگان خدمات در ایفای وظایف حرفهای خود کمک نمایند. امروزه در سراسر دنیا نگرانی فزایندهای در جامعه درباره نحوه ارائه خدمات به روش اخلاقی بوجود آمده که لازم است جهت رفع این نگرانیها کدهای اخلاق حرفهای مشتمل بر اصول اخلاقی شامل تعهدات و وظایف اخلاقی، پیامدهای عمل، ارزشها، باورها، ویژگیهای اخلاقی و ویژگیهای فرهنگی و منطقهای باشند. از آنجایی که کدهای اخلاقی زمینه مناسبی را جهت ارتقای کیفیت ارائه خدمات فراهم میآورند، ارائه خدمات با استاندارد مطلوب نه فقط از بهوسیله توسعه دانش و فناوری افراد شاغل در یک حرفه بلکه از بهوسیله تدوین یکسری استانداردهای اخلاقی و ارزشی، امکانپذیر است که نظرهای افراد در آن حرفه نیز در طراحی کد اخلاقی لحاظ شده باشد (فرج خدا و دیگران، 1391: 43).
پژوهشگران، پژوهش در طبقهبندی ارزشهای حرفهای را به سه حیطه عمده تقسیم کردهاند: 1ـ تعریف مؤلفههای بنیادین قلمروهای ارزشهای حرفهای و فرضیه آزمایی در ارتباط با ساختار آنها؛ 2ـ ارتباط بین ارزشهای حرفهای و سایر متغیرهای شخصی، اجتماعی یا سازمانی و 3ـ اثر فرهنگ بر ارزشهای حرفهای (دلخموش، 1389: 249). این پژوهش در زمینه ارزشهای حرفهای رویآورد ساختاری را اتخاذ کرده است. رویآورد ساختاری درپی آن است که مؤلفههای اساسی سازه مشخص را شناسایی کند، چارچوب تعریفی از قلمرو آنها ارائه دهد و بهگونه تجربی، تعریف را آزمون کند (همان: 148).
1ـ2ـ طرح مسأله[2]
یکی از مهمترین موضوعهایی که زمینهساز بروز مشکلات متعدد برای سازمانها و مشتریان آنها در سطح جهان شده است، مشکلات ناشی از فساد و کارهای خلاف اخلاق و مشخص نبودن معیارهای ارزشهای حرفهای در عرصه شغل در سازمانها میباشد.
در کشورهایی همانند ژاپن، آمریکا، آلمان، انگلستان و دیگر کشورهای صنعتی درجات بالایی از ارزشهای حرفهای حاکم است. در ایران، بنابر نظر اکثر کارشناسان اقتصادی و مسئولین، فرهنگ و اخلاق کار بسیار ضعیف است و بایستی فقدان فرهنگ و اخلاق کار مناسب در جامعه بهعنوان یک نقص و معضل اقتصادی و اجتماعی تلقی شود و مورد مطالعه قرار گیرد (توسلی و نجار نهاوندی، 1387: 40). وجود تعارضهای ارزشی روبه افزایش در بین کارکنان سازمانها، رعایت نشدن برخی ارزشهای حرفهای و پیامدهای آن همچون نارضایتی اربابرجوع، نگرانیهای زیادی را در بخشهای دولتی و غیر دولتی بوجود آورده است. سقوط معیارهای رفتاری و روشن نبودن ارزشهای حرفهای در بخش دولتی، پژوهشگران را واداشته تا در جستجوی مبناهای نظری در این رابطه بوده و بتوانند مسیر مناسب اجرایی آن را فراهم آورند. در جامعه ما، با وجود عناصر مثبت بسیار در فرهنگ ملی و دینی (که درآن به کار ارزش بسیار نهاده میشود) در ساختار کلی جامعه ارزشهایی غلبه دارند که ارزشهای کار و درپی آن وجدان کاری را تضعیف میکند. شرکت گاز شهرستان خلخال نیز از این قاعده مستثنی نبوده و مسائل مذبور در آن مشاهده میشود.
با توجه به مسائل مذکور و نیز اهمیت آشنایی، نهادینهسازی و بهکارگیری ارزشهای حرفهای، بر آن شدیم که در این مطالعه، بهعنوان مطالعهای مقدماتی برای انجام پژوهشی وسیعتر در سطح کشور، به بررسی جامعهشناختی ارزشهای حرفهای از دیدگاه کارکنان شرکت گاز شهر خلخال بپردازیم. بنابراین سؤال اصلی پژوهش این است که از دیدگاه کارکنان شرکت گاز شهر خلخال مؤلفههای اساسی ارزشهای حرفهای آنان کدامند؟
1ـ3ـ اهمیت و ضرورت پژوهش
امروزه در کشورهای صنعتی، ارزشهای حرفهای از عوامل مؤثر بر پیشرفت و توسعه کشورها شناخته شده است و مطالعه آن بخشی از مطالعه جامعهشناسی را تشکیل میدهد. در این راستا، بسیاری از پژوهشگران، موفقیت کشورهای صنعتی را توجه آنها به ارزشهای حرفهای و بهکارگیری و توجه به کدهای اخلاقی در سازمانها میدانند.
اهمیت و ضرورت پرداختن به ارزشهای حرفهای را از دیدگاهها و قالبهای متفاوتی میتوان مورد بررسی قرار داد. برای نمونه، در زیر، برخی از دلایلی که انجام این پژوهش و شناسایی ارزشهای حرفهای کارکنان شرکت گاز خلخال را ضروری ساخته است، اشارهای میکنیم:
ـ انجام این پژوهش میتواند به روشن کردن ابعاد و مؤلفهها و ضوابط گوناگون ارزشهای حرفهای بهعلت نقش چشمگیری که در تحقق توسعه همهجانبه و ارتقای بهرهوری برعهده دارد، کمک کند.
ـ با توجه به آن که پیکره نظام اداری هر سازمان را کارکنان آن تشکیل میدهند و بیتوجهی به مشکلات اداری و شغلی آنها باعث رکود و کمکاری در سازمان شده، موجبات نارضایتی اربابرجوع را فراهم میآورد و درنهایت پیامدهای آن دامنگیر مدیریت میشود، بسیار حائز اهمیت است.
ـ نیروی انسانی متعهد به اهداف و ارزشهای سازمان، شاخص عمده برتری یک سازمان نسبت به سازمانهای دیگر است و باعث افزایش اثربخشی و کارایی سازمان شده، بهدنبال خود پیشرفت و ترقی جامعه را در مصاف با تغییرات جهانی سبب خواهد شد.
ـ حاکمیت اخلاق و ارزشهای حرفهای در سازمان، به میزان بسیار چشمگیری سازمان را در جهت کاهش تنشها و موفقیت در کاربست اثربخش هدف یاری مینماید و سازمان را پاسخگو میسازد.
ـ تعیین مؤلفههای ارزشهای حرفهای از دیدگاه کارکنان میتواند فراهم کننده اطلاعات مفیدی برای ارائه راهبردهای مؤثرتر بهمنظور یکپارچهسازی و بکارگیری ارزشهای حرفهای در عملکرد حرفهای باشد.
ـ بهلحاظ کاربردی نیز ارزشهای حرفهای و کدهای اخلاقی میتواند جهت تنظیم، هدایت و راهنمایی عملکرد کارکنان، ارتقاء عملکرد کارکنان، تسهیل و بسترسازی در جهت ارزشیابی عملکرد کارکنان توسط مدیران و مردم، راهنمایی جهت کمک به کارکنان در امر تصمیمگیری، مرجعی قانونی برای ارائه عملکردی منطقی و محتاطانه باشد. با روشن نمودن حوزه انتظارات از عملکرد کارکنان، زمینه حمایتهای قانونی از کارکنان را فراهم آورد و به عموم جامعه آگاهی دهد که چه انتظاری از کارکنان داشته باشند. درنهایت این ارزشها به رفاه و بهزیستی اجتماعی، عدالت اجتماعی یاری میرسانند.
1ـ4ـ اهداف بررسی
هدف از انجام این مطالعه مشخص کردن مؤلفههای اساسی ارزشهای حرفهای، ارائه تعریفی از چارچوب قلمرو آنها از دیدگاه کارکنان شرکت گاز شهر خلخال است.
1ـ5ـ سؤالهای پژوهش
سؤال اصلی پژوهش این است که از دیدگاه کارکنان شرکت گاز شهر خلخال مؤلفههای اساسی ارزشهای حرفهای آنان کدامند؟ سؤالهای بعدی براساس روند مصاحبه و با توجه به توصیفهای ارائه شده مشارکتکنندگان پرسیده شد.
[1]-Butts & Rich
[2]- Problematic Statement.
تعداد صفحه:74
قیمت : 37500 تومان