دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی
پایاننامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشتهی تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش فیزیولوژی ورزشی
عنوان پایان نامه
اثر دو نوع برنامه تمرینی 4 هفتهای مقاومتی و پلیومتریک بر عملکرد فوتبالیستهای پسر 15 تا 17 سال
اسفند 1390
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
به خالق زیباترین لحظه های زندگیم، دخترم نگار
چکیده :
هدف از انجام این پژوهش بررسی اثر دو نوع برنامه تمرینی 4 هفتهای مقاومتی و پلیومتریک بر عملکرد فوتبالیستهای پسر 15تا 17 سال بوده است. به همین منظور تعداد 30 نفر از دانشآموزان فوتبالیست عضو تیمهای آموزشگاهی استان کرمانشاه به صورت تصادفی به سه گروه 10 نفری که شامل گروه پلیومتریک، قدرتی (با وزنه) و گواه تقسیم شدند. قد، وزن، درصدچربی، پرش عمودی، قدرت بیشینه (دینامومتر) و چابکی ایلینویز در روز اول پیش آزمون اندازهگیری شد. درروز دوم پیش آزمون رکوردهای دوسرعت 36 متر و تست استقامتی یویو ثبت گردید. سپس دو گروه مقاومتی و پلیومتریک به مدت 4 هفته (سه جلسه در هفته) به تمرینات منتخب مقاومتی و پلیومتریک همراه بازی فوتبال و همچنین گروه گواه به تمرینات تخصصی فوتبال همراه بازی فوتبال پرداختند. کل زمان تمرین برای هر سه گروه 65 الی 85 دقیقه بود. پس از پایان دوره تمرینی، اندازهگیریها و آزمونهای پس آزمون همانند پیش آزمون به ترتیب در دو روز به عمل آمد و دادههای خام بوسیله آمار توصیفی و استنباطی کلوموگرف– اسمیرنوف، آنالیز واریانس یک طرفه، آنالیز واریانس با اندازههای تکراری، آزمون t جفت شده وآزمون تعقیبی توکی به شرح زیر مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت: 1- هر سه گروه در فاکتورهای سرعت دویدن، توان انفجاری و چابکی پیشرفت معنیداری از پیش آزمون به پس آزمون داشتهاند (05/0p<). 2- تمرینات پلیومتریک و قدرتی هر دو به صورت معنیداری باعث افزایش قدرت بیشینه شدهاند اما تمرینات تخصصی فوتبال (گروه گواه) تاثیر معنیداری برفاکتور قدرت بیشینه نداشته است. 3- توان هوازی دردو گروه، پلیومتریک و گواه افزایش معنیداری داشته اما درگروه قدرتی افزایش معنی داری دیده نشد. نتیجه: ترکیب تمرینات پلیومتریک با تمرینات تخصصی فوتبال در پژوهش حاضر نسبت به روشهای دیگر موجب افزایش مطلوبتری در عملکرد فوتبالیستهای نوجوان شده است در نتیجه میتوان در جهت افزایش فاکتورهای سرعت، چابکی، توان انفجاری، قدرت بیشینه و توان هوازی از تمرینات پلیومتریک استفاده نمود.
واژگان کلیدی: تمرین قدرتی، تمرین همزمان، فوتبال، پلایومتریک
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: طرح تحقیق 1
1-1- مقدمه و بیان مسئله.. 2
1-2- مبانی نظری پژوهش…. 5
1-2-1- مقدمه. 5
1-2-2- مبانی علم تمرین.. 5
1-2-3- اصول تمرین.. 6
1-2-4- متغیرهای تمرین.. 6
1-2-4-1- حجم تمرین.. 6
1-2-4-2- شدت تمرین.. 7
1-2-4-3- تراکم (فراوانی) تمرین.. 7
1-2-4-4- مدت تمرین.. 8
1-2-5- قلمرو تمرین.. 8
1-2-6- اصل اضافه بار- اصل ویژگی.. 8
1-2-7- کاربردتمرینهای قدرتی و پلایومتریک در فوتبال.. 9
1-2-8- سازگاریهای حاصل از اجرای تمرینهای قدرتی و پلایومتریک…. 13
1-2-8-1- سازگاری ساختاری و عضلانی تمرین قدرتی و پلایومتریک…. 13
1-2-8-2- سازگاری دستگاه عصبی تمرین قدرتی و پلایومتریک…. 15
1-2-9- آمادهسازی در فوتبال.. 17
1-2-9-1- نقش قدرت، سرعت و توان در فوتبال.. 17
1-2-9-2- بهبود سرعت و قدرت توسط تمرینات قدرتی و پلیومتریک…. 17
1-2-10- چابکی در فوتبال.. 18
1-3- پیشینه تحقیق… 18
1-3-1- پژوهشهای انجام شده در داخل کشور. 18
1-3-2- پژوهشهای انجام شده در خارج از کشور. 22
1-4- ضرورت اجرای پژوهش…. 27
1-5- اهداف پژوهش…. 28
1-5-1- هدف کلی پژوهش…. 28
1-5-2- اهداف اختصاصی.. 28
1-7- متغیرهای پژوهش…. 29
1-7-1- متغیر مستقل.. 29
1-7-2- متغیرهای وابسته 29
1-8- محدودیتهای پژوهش…. 29
1-8-1- محدودیتهای خارج از کنترل پژوهشگر. 29
1-8-2- محدودیتهای تحت کنترل پژوهشگر. 29
1-9- تعریف واژهها و مفاهیم.. 30
1-9-1- تمرین 30
1-9-2- تمرین مقاومتی.. 30
1-9-3- آمادگی عضلانی.. 30
1-9-4- قدرت 30
1-9-5- توان بیهوازی.. 30
1-9-6- توان.. 31
1-9-8- استقامت عضلانی کوتاه مدت 31
1-9-9- سرعت… 31
1-9-10- چابکی.. 31
1-10-13- بازتاب- ماهیچهای یا کششی.. 31
فصل دوم: روششناسی پژوهش 33
2-1 مقدمه.. 34
2-2 جامعه آماری و روش گزینش آزمودنیها 34
2-2-1- معیارهای ورود به پژوهش…. 34
2-2-2- معیارهای خروج از پژوهش…. 34
2-3- طرح پژوهش…. 35
2-3-1- گروه مقاومتی.. 35
2-3-2- گروه پلیومتریک…. 37
2-3-3- گروه گواه. 39
جدول 2-1 زمان اجرای آزمونها و تمرینات… 40
2-4- ابزار، اندازهگیریها و آزمونها 40
2-4-1- پرسشنامه مشخصات فردی.. 40
2-4-2- اندازهگیری وزن.. 40
2-4-3- اندازهگیری قد. 40
2-4-4- محاسبه توده بدن (BMI) 40
2-4-5- محاسبه درصد چربی.. 41
2-4-5-1- اندازهگیری چین پوستی سه سربازویی 41
2-4-5-2- اندازهگیری چین پوستی ساق پا 41
2-4-6- آزمون توان انفجاری پایین تنه. 42
2-4-7- آزمون سرعت دویدن.. 42
2-4-8- آزمون قدرت بیشینه (آزمون دینامومتر) 43
2-4-9- آزمون چابکی (ایلینویز) 43
2-4-10- آزمون استقامتی متناوب یو- یو. 44
2-5- روشهای آماری… 46
فصل سوم: یافتهها 47
3-1- مقدمه.. 48
3-2- اطلاعات و ویژگیهای آزمودنیها و تجزیه و تحلیل مقدماتی… 48
3-3- یافتههای به دست آمده بر مبنای اهداف پژوهش…. 49
فصل چهارم: بحث و نتیجهگیری 59
4-1- مقدمه.. 60
4-2- خلاصه پژوهش…. 60
4-3- بحث و تفسیر نتایج پژوهش…. 61
4-3-1- سرعت دویدن.. 61
4-3-2- قدرت بیشینه. 62
4-3-3- چابکی.. 64
4-3-4- توان انفجاری پایین تنه (پرش سارجنت) 64
4-3-5- اکسیژن مصرفی بیشینه 66
4-4- نتیجهگیری… 67
4-5- پیشنهادات پژوهشی… 67
4-5-1- پیشنهادات برخاسته از تحقیق.. 67
4-5-2- پیشنهادات برای مطالعه بیشتر. 67
پیوستها 68
منابع و مأخذ 75
فصل اول
طرح تحقیق
1-1- مقدمه و بیان مسئله
فوتبال[1]، پرطرفدارترین ورزش دنیا است که توسط بسیاری از مردان، زنان، کودکان و بزرگسالان در سطوح مختلف رقابتی انجام میگیرد. در طول90 دقیقه بازی، بازیکنان نخبه حدود 10 کیلومتر با میانگین شدتی نزدیک به آستانه بیهوازی میدوند. در میان این فعالیتها، بازیکن به بسیاری از حرکات انفجاری از قبیل پرشها، شوت زدنها، تکلها، چرخشها، استارتها، تغییر موقعیت و از همه مهم تر فعالیتهایی که بازیکن به طور مستقیم درگیر بازی با توپ و رقابت برای تصاحب آن است، نیاز دارد. در فوتبال نیز همانند بسیاری از ورزشها آمادگی جسمانی نقش تعیینکننده و بسیار مهمی در اجرای بهینه دارد. برخورداری از آمادگی جسمانی مطلوب نیاز به برنامه تمرین صحیحی دارد که بتواند عواملی چون استقامت قلبی– تنفسی، استقامت عضلانی، قدرت، سرعت، توان انفجاری و انعطافپذیری ورزشکاران را بهبود بخشد. بنابراین، فوتبال، ورزشی است که نیازمند آمادگی هوازی و بی هوازی است.
کسب عنوان قهرمانی در عرصه رقابتهای جهانی اهمیت بیسابقهای یافته است و تلاش برای بهبود عملکرد ورزشکاران، دانشمندان علوم ورزشی را نیز به فعالیت در این حوزه واداشته و پژوهش در علوم ورزشی را فزونی بخشیده است. انتقال نتایج پژوهشها به مربیان و ورزشکاران که مصرفکنندگان این اطلاعات هستند، انتشار کتابها و انجام تحقیقات گوناگون را طلب میکند (11).
یکی از موضوعات مهم در تربیت بدنی که افکار متخصصین را در جهان به خود معطوف داشته است، نقش فعالیتها و برنامههای تدوین شده بدنی بر سیستمهای مختلف بدن میباشد و از آنجا که قدرت عضلانی به عنوان یکی از عوامل آمادگی جسمانی نقش مهمی در بهداشت و تندرستی بازی میکند، آشنایی با روشهای مختلف افزایش قدرت عضلانی موجب توسعه و گسترش تندرستی خواهد شد. با آنکه انسان طی گذشت هزاران سال دریافته است که انجام کارهای سخت و شدید، قدرت بدنی را افزایش میدهد، اما تنها در سالهای اخیر، آن هم به کمک مطالعات و تحقیقات علمی توانسته است بر مزایای انواع تمرینهای قدرتی پی ببرد (5).
در تلاش مربی برای پرورش ورزشکاران، تمرین قدرتی یکی از عوامل ضروری است. همه ورزشکارانی که به نوعی در ورزشهای رقابتی فعال هستند، از یک برنامه سالانه که آنها را به اوج عملکرد در زمان مسابقه یا مسابقههای اصلی برساند، پیروی میکنند. بنابراین در بین مجموعه عواملی که چارچوب فیزیولوژیکی برای رسیدن به اوج عملکرد را میسازند، تمرین قدرتی از عوامل کلیدی است (1).
تمرین قدرتی فعالیت بدنی است که منجر به افزایش قدرت عضلانی و تودههای عضلانی میشود. با این تعریف احتمالاً، افرادی که از تمرینهای قدرتی استفاده میکنند کمتر فقدان توده عضلانی، کاهش عملکرد و صدمات مربوطه را تجربه خواهند کرد (70و63).
در ارتباط با اجرای هر یک از ورزشها و برای رسیدن به آمادگی مطلوب، انجام تمرینات خاص ضرورت پیدا میکند. در علم فیزیک، توان عبارتست از: انجام کاری معین در واحد زمان. بهعبارتی توان، سرعت انجام کار است. طبق این تعریف، توان بیهوازی، توان عضلاتی حداکثر و توان انفجاری مفاهیم مشابهی از توان هستند. از آن جایی که در هر یک از رشتههای ورزشی به یکی از عوامل قدرت، استقامت، توان، انعطاف پذیری، سرعت و یا تلفیقی از آنها نیاز دارند که بسته به نوع ورزش با یکدیگر تفاوت دارند. به همین دلیل برای اجرای حرکات، داشتن سرعت زیاد، توان و قدرت انفجاری مناسب از اصول مهم ضروری آمادگی جسمانی است. تمرینات پلایومتریک یکی از روشهای تمرینی مرسوم است که اهمیت زیادی در تقویت قدرت انفجاری با تلفیق مناسب سرعت و قدرت عضلانی دارد. یکی از بهترین شیوههای افزایش توان انفجاری در رشتههای سرعتی، تمرینهای پلایومتریک[2] است (27). امروزه تبدیل شدن فوتبال به یک پدیده ورزشی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، اهمیت خاصی به این رشته پرطرفدار بخشیده و آن را از سایر رشتههای ورزشی متمایز نموده است، بدون شک میتوان ادعا کرد که در اکثر کشورها، فوتبال ورزش اول و مورد علاقه اکثر جوانان است. از طرف دیگر، موفقیت و شکستهای فوتبال ملی کشور، میتواند در حالات روحی کل جامعه تاثیر گذار باشد. بنابراین اهمیت پرداختن به مقوله فوتبال از جنبههای مختلف علمی به خوبی احساس میشود (22).
همه ما میدانیم پیشرفت و نظمی که در فوتبال امروز جهان وجود دارد، تنها حاصل آموزش فوتبال به تنهایی نیست، بلکه یافتههای پژوهشی علوم مختلف از جمله فیزیولوژی، تغذیه ورزشی، بیومکانیک، روانشناسی و حتی علوم نرم افزاری کمک شایانی به توسعه عملکردهای مختلف در این رشته ورزشی نمودهاند (24). اگر چه، مسائل تکنیکی و تاکتیکی را میتوان با تکیه بر یافتهها و تجربیات دوران بازیگری و مربیگری به بازیکنان تعلیم داد، اما تعلیم موفقیتآمیز آمادگی جسمانی که عناصر تکنیکی و تاکتیکی بر پیکر آن استوار هستند بدون شک، نیازمند پشتوانه علمی تعلیم دهنده است (26).
هدف اصلی فرآیند تمرین قطعاً افزایش عملکرد میباشد. این هدف برای ورزشکاران و مربیان بیشترین و بالاترین ارزش را دارد. با این حال رسیدن به آن آسان نیست. افزایش عملکرد در واقع فرآیندی است که منجر به سازگاری میشود (104). در نتیجه تمرینهای بدنی سازگاریهای زیادی در دستگاه عصبی عضلانی رخ میدهد. میزان سازگاریها، بستگی به نوع برنامه تمرینی دارد (3). قدرت، توانایی لازم و ضروری برای اجرای بیشتر حرکات و فعالیتهای بدنی است. شالوده و اساس بیولوژیک قدرت، ساختمان عضلانی است که بزرگترین سیستم در بدن است. حدود 35 درصد وزن بدن زنان و 45 درصد وزن مردان از بافت عضلانی تشکیل شده است (17و 81).
در طی پنجاه سال گذشته تحقیقات انجام شده زیربنای علمی و محکمی در رابطه با تمرینهای مقاومتی و کاربرد آن در سلامتی و ورزش فراهم نموده است. یافتهها و پیشرفتهای گوناگون، در زمینه قدرت عضلانی، باعث تکمیل برنامههای تمرینی در رشتههای مختلف ورزشی شده است (2).
یافتهها و پیشرفتهای گوناگون، در زمینه قدرت عضلانی، باعث تکمیل برنامههای تمرینی در رشتههای مختلف ورزشی شده است. یافتههای علمی مختلف که برخی از آنها گروه سنی دانش آموزی را بررسی میکند، بیانگر اثرات مثبت و مهم تمرینات مقاومتی در پیشرفت عملکرد ورزشی است و تمرین قدرتی پیشرونده، منجر به افزایش در قدرت حداکثر و توده عضلات تمرین کرده حتی در زنان و مردان مسنتر میشود (26و81 و60). تحقیقات داخلی حاکی از عدم قدرت و توان کافی در بالا تنه دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی دارد. از جمله ایرجی (1387) در تحقیقی که بر روی پسران 17-9 ساله انجام داد، به این نتیجه رسید که میانگین کشش بارفیکس در تمام این گروههای سنی در مقایسه با همسالان خود در مدارس آمریکایی در سطح پایینتری قرار دارد (4).
انجمن ملی قدرت و آمادگی جسمانی ارتوپدی طب ورزشی آمریکا[3] و آکادمی بیماریهای کودکان[4] نشان دادهاند که دانش آموزان میتوانند از شرکت در یک برنامه تمرین مقاومتی که به طور صحیح برنامهریزی شده بهره ببرند. مزایای استفاده از چنین برنامهای عبارت است از: افزایش قدرت عضلانی، توان و استقامت موضعی عضلات، کاهش صدمات در ورزشها و فعالیتهای تفریحی، افزایش عملکرد در ورزش و فعالیت های تفریحی، هایپرترفی عضلانی، افزایش انعطافپذیری، بهبود مطلوب ترکیب بدن، کاهش چربی خون، کاهش فشار خون و بهبود عملکرد قلبی تنفسی (1و49).
با توجه به اهمیت تمرینات مقاومتی و پلیومتریک در رشته ورزشی فوتبال و تاثیر فواید این نوع تمرینات بر آن شدیم تا، ببینیم آیا تاثیر این دو نوع شیوه تمرینی مقاومتی و پلیومتریک منتخب 4 هفتهای همراه با بازی فوتبال میتواند بر برخی از فاکتورهای عملکردی توان بی هوازی، هوازی و آمادگی عضلانی دانش آموزان پسر فوتبالیست 15 تا 17 سال تاثیرگذار باشد واینکه آیا ترکیب این نوع تمرینات با تمرینات فوتبالیستها مزیتی نسبت به اجرای صرفاً تمرین فوتبال در عملکرد آنها خواهد داشت یا نه؟
[1] soccer
[2] Plyometric
[3] National Association of Orthopedic Sports Medicine and Physical Fitness America
[4] Academy of Pediatrics
تعداد صفحه :99
قیمت :37500 تومان