دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان
پایاننامه جهت اخذ درجه كارشناسی ارشد (Ma)
رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی
موضوع :
بررسی فقهی و حقوقی
مهریههای غیرمتعارف و غیرعقلایی و آثار آن
استاد راهنما :
دكتر محمدجواد باقیزاده
استاد مشاور :
دكتر مهدی ذوالفقاری
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب | |
عنوان | صفحه |
چكیده | 1 |
مقدمه | 2 |
فصل اول: تبیین ماهیت مهریه و حكمتها و كاركردهای آن | |
1. معنای لغوی مهریه | 10 |
2. مهریه در اصطلاح | 11 |
3. مستند فقهی پرداخت مهر | 12 |
3ـ1 مهر در قرآن | 12 |
3ـ2 مهر در سنت و روایات | 14 |
4. تاریخچه مهریه | 17 |
4ـ1 مهریه در اقوام مختلف | 17 |
4ـ1ـ1 مهریه در یونان قدیم | 17 |
4ـ1ـ2 مهریه در عربستان قبل از اسلام | 17 |
4ـ2 مهریه در ادیان مختلف | 19 |
4ـ2ـ1 مهریه در حقوق زرتشتی | 19 |
4ـ2ـ2 مهریه در آیین یهود و مسیحیت | 19 |
4ـ2ـ3 مهریه در حقوق اسلام | 19 |
4ـ2ـ4 مهریه در ایران | 20 |
5. جایگاه مهریه | 22 |
6. فلسفه و حكمتهای پرداخت مهر | 23 |
6ـ1 حكمت پرداخت مهر در روایات | 23 |
6ـ1ـ1 استحباب کم بودن مهریه | 24 |
6ـ1ـ2 نکوهش مهر زیاد | 25 |
6ـ1ـ3 فلسفه وجوب مهریه | 26 |
6ـ2 حكمت پرداخت مهر در دیدگاه برخی اندیشمندان مسلمان | 26 |
6ـ2ـ1 مهریه در مقابل استمتاع | 26 |
6ـ2ـ 2 مهریه در مقابل بضع | 26 |
6ـ2ـ 3 مهریه پاسخی به نیاز فطری | 26 |
6ـ2ـ 4 مهریه مکمل سهم الارث | 26 |
6ـ2ـ 5 مهریه وثیقهای در مقابل طلاق | 27 |
6ـ3 حكمت پرداخت مهر از نظر جامعهشناسان | 27 |
6ـ3ـ1 نظریه کارکردگرایی | 27 |
6ـ3ـ 2 نظریه مبادله | 30 |
7. علل افزایش میزان مهریه در عصر حاضر | 30 |
8. تدابیر اسلام برای مهار طلاق ناشی از مهریه | 37 |
فصل دوم: احكام مهریه | |
مقدمه | 39 |
1ـ ماهیت فقهی، حقوقی مهریه | 39 |
1ـ1ـ تعریف مهریه | 39 |
1ـ2ـ مهریه و ماهیتحقوقى آن: | 41 |
1ـ3ـ اقسام مهر | 41 |
1ـ4ـ مقادیر و مصادیق مهریه | 43 |
1ـ5ـ شرایط صحت مهریه | 49 |
1ـ6ـ استحقاق و عدم استحقاق مهریه در صورت عدم تعیین مهریه | 54 |
1ـ7ـ معیوب بودن مهریه قبل یا بعد از عقد نكاح | 55 |
1ـ8ـ نكات مختلفى درباره مهر | 57 |
فصل سوم: مهریههای غیرعقلایی | |
1ـ مهریه غیرمتعارف و غیر عقلایی | 63 |
2ـ کارکردهای منفی افزایش مهریه | 67 |
3ـ راهكارهای جلوگیری از مهریههای غیرمتعارف | 71 |
4ـ پیشنهادات | 74 |
سخن نهایی | 75 |
فهرست منابع | 76 |
چکیده انگلیسی | 82 |
چكیده
تعیین مهریههای غیرمتعارف و غیرعقلایی به دلیل فقدان قدرت بر تسلیم آن از نظر فقهی و حقوقی باطل انگاشته میشود و از عوامل تداوم زندگی زناشویی به شمار نمیآید بلكه آثار نامطلوبی را درپی خواهد داشت. در این رساله سعی شده است تا با گردآوری اطلاعات به شیوهی كتابخانهای به بررسی كتب فقهی وحقوقی مهریههای غیرمتعارف و غیرعقلایی و آثار آن پرداخته شود تا شاید در یك مجموعهی مدوّن اطلاعات سودمندی در اختیار طالبان این مباحث قرار دهد. به همین جهت با توجه به جایگاه مهریه به عنوان یك سنّت كهن در سیرهی قولی و عملی ائمه وتفاوت نگرش مردم درزمان حال به تبیین و روشنگری اقسام مهریه، صحت و بطلان آن، ماهیت فقهی و حقوقی آن، تفاوت مهریههای غیرمتعارف و غیرعقلایی و احكام مربوط به هر یك، علل افزایش میزان مهریه و… پرداخته شده است.
بنابراین در خصوص مهریه رجوع به اصل دین، یكی از منابع مهم تولید ارزش و تعریف رفتار بهنجار در جامعهی ماست. مهریههای غیرمتعارف و غیرعقلایی از منظر دینی یك ناهنجاری شمرده میشوند. روایات متعددی بر سبك بودن مهریه تأكید میكنند و افزایش آن را منشأ خصومت میدانند. برخی از جامعهشناسان نیز در شناساندن رفتارهای بهنجار از رفتار نابهنجار فقط به تعاریف مرسوم در منابع غربی توجه میكنند و احیاناً در تحلیل و تبیین آنها دچار اشتباه میشوند.
واژگان كلیدی: مهریه، مهریههای غیرمتعارف، مهریههای غیرعقلایی
مقدمه
زندگی مشترك كه با میثاق مقدس ازدواج آغاز میشود، یكی از با ارزشترین نعمتهایی است كه خداوند متعال جهت تكامل انسانها قرار داده است. بیتردید چنانچه امر ازدواج با شرایط منطقی، صحیح و منطبق با اصول موجود در شرع مقدّس اسلام انجام پذیرد، حاصلی جز نزدیكی به معبود یكتا و آرامش انسان نخواهد داشت. یكی از شرایط ازدواج كه لازم است پیش از وقع عقد زن و مرد بر سر ان به توافق رسند، مسألهی مهریه است.
بر اساس دستورات شرع مقدس اسلام، شایسته است با تعیین مهریهی متعادل، با توجه به اصول شرعی و در حدی كه افراط و تفریط نباشد، پایههای یك زندگی مشترك از ابتدا به گونهای صحیح بنا نهاده شود. «براساس آیهی 4 سورهی نساء «واتو انساء صدقاتهن نحله…» فلسفهی شرع مقدس برای مهریه یك نوع هدیه دادن است. سنت پیامبر در این زمینه در مورد حضرت زهرا(س) و زنان پیامبر مهر السنه بوده و زیاد نبودن مبلغ مهریه، به عنوان امری پسندیده تلقی میشده است.
در اجتماع كنونی ما كه نوعاً ازدواجها دچار آسیب شده است، برخی خانوادهها برای فرار از تزلزل و جدایی، در موقع پیوند ازدواج مهریهی دختر را خیلی بالا گرفته و از این گذرگاه میكوشند تا پیوند ازدواج را استحكام ببخشند؛ غافل از این كه همین دوراندیشی راساً و مستقلاً عامل تزلزل و تضعیف خانواده میگردد.
با توجه به این كه در حال حاضر در كشور ما بین 13 تا 14 میلیون جوان در آستانهی ازدواج قرار دارند و یكی از شرایط لازم امر ازدواج در شرع مقدس اسلام مسألهی مهریه است و نظر به این كه 78 درصد از جوانان، مهریهی سنگین را موجب گریز از ازدواج میدانند، تعیین میزان مهریه به نوع كه هم قابل پرداخت بوده، و هم جلوی هر گونه سوء استفادهی احتمالی را بگیرد، تبدیل به یكی از معضلات اجتماعی گردیده است. لذا مطالعهی وضعیت مهریه در ازدواج جوانان امروزی، آسیبشناسی آن به منظور برنامهریزی جهت تسهیل امر مقدس ازدواج و برطرف نمودن موانع آن ضروری میباشد.
پرداختن قرآن كریم به موضوع مهریه در برخی از آیات(نساء آیهی 4 و 24) نشاندهندهی اهمیت آن در زندگی انسان است. در اسلام، مسألهی مهر و پرداخت آن تا آن درجه اهمیت دارد كه در سنت اسلامی زن نمیتواند از پذیرش مهریه، ولو به مقدار ناچیز، سرباز زند. «مهریه به آن درجه از اهمیت نیست كه عدم پرداخت آن موجب گسستن زندگی گردد، اما تعیین مهریه برای زن، نوعی عنایت و توجه به اوست.
دین مبین اسلام نسبت به اصل مهریه نظر كاملاً روشنی ارایه میدهد و شرط صحت عقد نكاح را در تعیین میزان مهریه میداند، اما نسبت به مقدار آن كمینه و بیشینهای تعیین ننموده و به توصیههای اخلاقی با توافق طرفین بسنده نموده، اما شرایطی را در تعیین مهریه لحاظ كرده است.
با وجود آن كه دین اسلام بر سبك بودن مهریه تأكید دارد، اما بررسی میزان مهریهها در سالهای اخیر افزایش میانگین مهریه را نشان میدهد. از آن جا كه پدیدهی افزایش مهریه در ایران نسبتاً جدید است ریشههای آن را باید در شرایط سالهای اخیر بررسی نمود. مطالعات نشان میدهد كه عوامل زیادی افزایش مهریه را تحت الشعاع خود قرار داده كه به طور خلاصه میتوان به موارد زیر اشاره نمود: نسیه بودن مهریه، وقوع تغییراتی در نظام باورها، نگرشها، رفتارها، انتظارات و ترجیحات اكثریت افراد جامعه و غلبهی نگرشهای مادی، تحركات اجتماعی و ایجاد فرصتهای جدید و استقلالطلبی نسبی برای زنان، مهار طلاق و كنترل نوجوییهای مردان با توجه به بالا رفتن آمار طلاق، افزایش ارتقای منزلت اجتماعی زنان، تشریفات ازدواج، چشمو همچشمیها، كمالیابی، شیوع ازدواجهای برون فامیلی، تضعیف اعتماد اجتماعی، ترویج بیبند و باری و غیره.
افزایش مهریه با وجود آن كه طلاق را برای مرد مشكل میسازد پیامدهای منفی به دنبال دارد. افزایش سن ازدواج و عدم تأمین نیازهای روحی و جسمی جوانان، تغییر در نوع همسرگزینی، كاهش نرخ ازدواج، ایجاد خصومت و دشمنی، تحمل اجباری زندگیهای تصنعی، تحتالشعاع قرار گرفتن ارزشهای دین، افسردگی، عصبیت و بدبینی، رواج فحشاء، حیلهگیری و بداخلاقی، عدم وفای به عهد و از بین رفتن سرمایههای اجتماعی از جمله این پیامدهاست.
فلسفهی مهریه در اسلام تبیین مطلوب بودن زن و طالب بودن مرد است. خداوند مهریه را تعیین فرمود تا مرد به وسیلهی مهریه صداقت خود را در ابراز علاقمندی نشان بدهد. با توجه به فلسفهی مهریه، تعیین مهریه متناسب در حفظ زندگی زناشویی نقشی مهم ایفا میكند، زیرا همان گونه كه مهریهی سنگین در اسلام ناپسند شمرده شده، مهریههای اندك و حتی قرار ندادن مهریه نیز نامعقول میباشد. چون مهریه نشان از احترام مرد و زن است و نبودن یا اندك بودن آن موجب میگردد كه زن خود را در مقابل زنان هم ردیف خود محقر و كوچك ببیند و آسیبهای روحی و روانی به وی وارد آید. این در حالی است كه در صورت زیاد بودن میزان مهریه مرد همیشه خود را مطیع و فرمانبردار زن خواهد دید و از ترس این كه زن بنا به دلایلی مهریهی خویش را مطالبه نماید، سعی میكند بنا به خواستهی زوجه عمل نماید.
«مهریه»، جزو حقوق امضایی شرع مبین اسلام است. در دین اسلام احكام و حقوق به دو دسته امضایی و تاسیسی تقسیم میشوند. احكام امضایی از پیش از اسلام وجود داشتهاند و شارع مقدس آنها را یا كاملا پذیرفته است یا با اندك تغییراتی جزو احكام و حقوق اسلامی برشمرده است. حال آنكه احكام تاسیسی برای نخستین بار توسط شارع مقدس وضع شدهاند و مسلمانان موظف شدهاند از این احكام و حقوق پیروی كنند. هنگامی كه میگوییم «مهریه» جزو احكام و حقوق امضایی است، بدین معنی نیز هست كه «مهریه» جزو حقوق عرفی جامعه بوده و شارع مقدس آن را به رسمیت شناخته است. بنابراین وجه عرفی «مهریه» را نباید فراموش كرد، ضمن آنكه در اسلام عنوان «مهرالسنه» كه مهریه حضرت فاطمه سلامالله علیهاست و به عنوان میزان مهریهای كه سنت حضرت رسول (ص) آن را پذیرفته و مقبول میداند، مورد تایید بزرگان دین قرار دارد. مقام معظم رهبری از دو تعبیر درباره مهریههای سنگین استفاده فرمودهاند. نخست ضرر زدن به جامعه است و تعبیر دوم سنت جاهلی است به فرض اگر دخترخانمی خواستار مهریهای معادل سكههایی كه فاصله زمین تا ماه را پر كنند (در واقع چنین چیزی بوده است) و مرد هم آن را پذیرفت این دو هم به جامعه ضرر زدهاند و هم سنتی جاهلی را ترویج دادهاند. مهریههای عجیب و غریب مانند یك تن بال پشه و دست و پای داماد و امثال اینها نیز بیش از آنكه مهریه باشند، رفتارهایی عقلانیتگریز به شمار میروند. جامعهای كه بر آن عقلانیت حاكم نباشد، جامعهای است كه محیط مناسبی برای رشد انواع بزهكاریها و ناهنجاریها محسوب میشود. ازدواج امری عقلانی است، عقدی است دائم كه جز با رضایت طرفین منعقد نمیشود. براساس این عقد، زن و مرد بر یكدیگر حلال میشوند و كانونی به عنوان خانواده را تشكیل میدهند.در این كانون كه هستهایترین و بنیادیترین نهاد اجتماعی نیز هست، فرزندانی رشد و پرورش مییابند كه قرار است انسانهایی صالح، سالم و كارآمد برای جامعه باشند. حال فرض بفرمایید كه زن و شوهر به هنگام عقد یكی از انواع عجیب و غریب مهریه را پذیرفته باشند و عقد براساس آن منعقد شده باشد، در این صورت خانوادهای كه در آینده شكل خواهد گرفت آیا میتواند رفتاری عقلانی و زیستگاهی معقول برای اعضای آن باشد؟ پاسخ قطعا منفی است. مهریههای سنگین یا مهریههای عجیب و غریب، خود معلولند، علتها را باید شناخت و با ریشهیابی علتها میتوان با معلول برخورد كرد. متاسفانه طی چند دهه گذشته كمتر مشاهده شده است كه نهادهای فرهنگساز و نهادهایی كه در زمینه فرهنگ جامعه تصمیمگیری یا تصمیمسازی میكنند به این مهم توجه داشته باشند. اكنون ما با معضل رشد روزافزون مهریههای سنگین یا عجیب و غریب روبهرو هستیم. در واقع عرفی در حال شكلگیری است كه عرف بیمارگونه است. بیتردید باید به چارهجویی پرداخت. به نظر میرسد كه در گام نخست باید جامعه را نسبت به عوارض منفی این معضل آگاه ساخت كه آن نیز برعهده مدیران تصمیمساز و تصمیمگیر است.
در قدیم خانوادهها به جای این كه طلا مهر كنند، 3دانگ خانه را به اسم عروس میكردند تا هم سرمایهای برای عروس و پسرشان باشد و هم خانواده دختر آینده نگری میكردند تا صاحب ملك شود و سرپناهی داشته باشد اما به دلیل شرایط بد اقتصادی چون خانوادهها سرمایه ای ندارند كه بتوانند به عنوان مهریه استفاده كنند به سكه روی آورده اند. تعیین مهریههای نامتعارف به این دلیل است كه دختران شغلی ندارند و اگر طلاق بگیرند باید بتوانند به نحوی زندگیشان را بگذرانند و بالا گرفتن مهریه به این دلیل است كه دختر كار نمیكند و اگر طلاق گرفت بتواند زندگی اش را بگذراند. پسرها نیز در زمان خواستگاری به این دلیل این مهریهها را قبول میكنند كه فكر میكنند مهریه را نه كسی داده و نه كسی گرفته و خوب میدانند كه نمیتوانند حتی یك صدم مهریه ای را كه تعیین كردهاند، پرداخت كنند.
تعداد صفحه :93
قیمت : هفده هزار و سیصد تومان