دانشگاه آزاد اسلامی
مرکز بین المللی بندر انزلی
پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد ((M.A.))
گرایش منابع انسانی
موضوع تحقیق
بررسی تاثیرات میانجیگری سبک رهبری تحولگرا بر رابطه بین هوش هیجانی مدیران و استرس شغلی کارمندان (مطالعه موردی در بیمارستانهای خصوصی منطقه 5 تهران)
استاد راهنما
دکتر سعید باقرسلیمی
زمستان 1393
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
چکیده…………………………………………………………………………………………………………………….. 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1) مقدمه……………………………………………………………………………………………………………… 3
1-2) بیان مسأله………………………………………………………………………………………………………… 4
1-3) ضرورت و اهمیت تحقیق……………………………………………………………………………………. 6
1-4) اهداف تحقیق……………………………………………………………………………………………………. 8
1-5) چارچوب نظری تحقیق……………………………………………………………………………………….. 9
1-6) فرضیههای تحقیق…………………………………………………………………………………………….. 10
1-6-1) فرضیههای اصلی………………………………………………………………………………………….. 10
1-6-2) فرضیههای فرعی………………………………………………………………………………………….. 11
1-7) تعریف نظری متغیرهای تحقیق……………………………………………………………………………. 10
1-8) تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق………………………………………………………………………… 11
1-9) قلمرو تحقیق…………………………………………………………………………………………………… 13
فصل دوم: ادبیات نظری و پیشینه تحقیق
بخش اول: هوش هیجانی…………………………………………………………………………………………… 15
2-1-1) مقدمه…………………………………………………………………………………………………………. 16
2-1-2) تعاریف و مفاهیم هوش هیجانی………………………………………………………………………. 16
2-1-3): سیر تحولی هوش هیجانی……………………………………………………………………………… 19
2-1-4) اهمیت هوش هیجانی…………………………………………………………………………………….. 21
2-1-5) رویکردهای متفاوت به هوش هیجانی………………………………………………………………… 22
2-1-6) مدلهای هوش هیجانی…………………………………………………………………………………… 23
2-1-7) انواع هوش هیجانی( فردی و اجتماعی)……………………………………………………………… 29
2-1-8) آموزش هوش هیجانی……………………………………………………………………………………. 29
2-1-9) روشهای عملی افزایش هوش هیجانی………………………………………………………………. 31
2-1-10) مهارتهای هوش هیجانی……………………………………………………………………………… 32
بخش دوم: رهبری تحولگرا……………………………………………………………………………………….. 33
2-2-1) مقدمه…………………………………………………………………………………………………………. 34
2-2-2) تعاریف و مفاهیم رهبری تحول گرا…………………………………………………………………… 34
2-2-3) عناصر کلیدی رهبری تحولگرا و دستاوردهای آن…………………………………………………. 37
2-2-4) روش تبدیل شدن به یک رهبر تحولگرا……………………………………………………………… 38
2-2-5) ویژگیهای رهبری تحولگرا……………………………………………………………………………. 39
2-2-6) مشکلات رهبری تحولگرا………………………………………………………………………………. 40
2-2-7) عوامل مؤثر برسبك رهبری تحول گرا…………………………………………………………………. 41
2-2-8) توسعه رهبری تحولگرا………………………………………………………………………………….. 44
2-2-9) هوش هیجانی و رهبری تحولگرا……………………………………………………………………… 46
بخش سوم: استرس شغلی………………………………………………………………………………………….. 48
2-3-1) مقدمه…………………………………………………………………………………………………………. 49
2-3-2) تعاریف و مفاهیم استرس شغلی……………………………………………………………………….. 50
2-3-3) انواع مدلهای استرس…………………………………………………………………………………….. 51
2-3-4) عوامل استرس شغلی در محیط کار …………………………………………………………………… 54
2-3-5) اهمیت مدیریت استرس………………………………………………………………………………….. 55
2-3-6) راهکارهای پیشگیری و مدیریت استرس شغلی در کارکنان……………………………………… 57
2-3-7) هوش هیجانی و استرس شغلی…………………………………………………………………………. 59
بخش چهام: پیشینه تحقیق………………………………………………………………………………………….. 61
2-4-1) پیشینه مطالعاتی در داخل کشور……………………………………………………………………….. 62
2-4-2) پیشینه مطالعاتی در خارج از کشور……………………………………………………………………. 65
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1) مقدمه…………………………………………………………………………………………………………….. 69
3-2) روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………… 69
3-2-1) جامعه و نمونه آماری……………………………………………………………………………………… 70
3-3) روش و ابزار جمعآوری دادهها……………………………………………………………………………. 70
3-3-1) پرسشنامه استرس شغلی………………………………………………………………………………… 70
3-3-2) پرسشنامه رهبری تحولگرا…………………………………………………………………………….. 70
3-3-3) پرسشنامه هوش هیجانی………………………………………………………………………………… 71
3-4) روایی و پایایی ابزار اندازهگیری…………………………………………………………………………… 72
3-4-1) روایی………………………………………………………………………………………………………… 72
3-4-2) پایایی………………………………………………………………………………………………………… 72
3-5) روش تجزیه و تحلیل داده ها………………………………………………………………………………. 74
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق
4-1): مقدمه……………………………………………………………………………………………………………. 76
4-2) توصیف ویژگیهای جمعیت شناختی پاسخ دهندگان…………………………………………………. 77
4-3) توصیف متغیرهای تحقیق……………………………………………………………………………………. 81
4-4) بررسی نرمال بودن متغیر های اصلی تحقیق…………………………………………………………… 88
4-5) آزمون فرضیات تحقیق…………………………………………………………………………………….. 89
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات
5-1) مقدمه………………………………………………………………………………………………………….. 107
5-2) نتایج آمار توصیفی………………………………………………………………………………………….. 107
5-2-1) توصیف پاسخ دهندگان………………………………………………………………………………… 107
5-2-2) توصیف متغیر استرس شغلی کارکنان……………………………………………………………….. 107
5-2-3) توصیف متغیر هوش هیجانی مدیران………………………………………………………………… 108
5-2-4) توصیف متغیر رهبری تحولگرا………………………………………………………………………. 108
5-3) نتایج آزمون فرضیهها……………………………………………………………………………………….. 108
5-4) پیشنهادات در راستای نتایج تحقیق……………………………………………………………………… 114
5-5) پیشنهاداتی برای محققین آینده…………………………………………………………………………… 116
5-6) محدودیتهای تحقیق……………………………………………………………………………………… 116
منابع…………………………………………………………………………………………………………………… 118
پیوست………………………………………………………………………………………………………………… 126
فهرست جداول
جدول 3-1): تعداد سوالات پرسشنامه…………………………………………………………………………… 71
جدول 3-2): آلفای کرانباخ…………………………………………………………………………………………. 73
جدول 3-3): روشهای آماری مورد استفاده……………………………………………………………………. 74
جدول 4-1): توصیف جنسیت پاسخ دهندگان…………………………………………………………………. 77
جدول 4-2): توصیف تحصیلات مدیران………………………………………………………………………… 78
جدول 4-3): توصیف تحصیلات پرستاران……………………………………………………………………… 79
جدول 4-4): توصیف سن پاسخ دهندگان………………………………………………………………………. 80
جدول 4-5): توصیف متغیر استرس شغلی کارکنان…………………………………………………………… 81
جدول 4-6): توصیف متغیر هوش هیجانی مدیران……………………………………………………………. 82
جدول 4-7): توصیف ابعاد هوش هیجانی مدیران از دید مدیران………………………………………….. 83
جدول 4-8): توصیف ابعاد هوش هیجانی از دید پرستاران…………………………………………………. 84
جدول 4-9): توصیف متغیر رهبری تحولگرا……………………………………………………………………. 85
جدول 4-10): توصیف ابعاد رهبری تحولگرا از دید مدیران………………………………………………… 86
جدول 4-11): توصیف ابعاد رهبری تحولگرا از دید پرستار………………………………………………… 87
جدول 4-12): آزمون كولموگروف- اسمیرنف برای متغیرهای تحقیق………………………………….. 88
جدول 4-13): ضریب همبستگی بین هوش هیجانی مدیران و استرس شغلی کارمندان…………….. 89
جدول 4-14): آزمون رگرسیون فرضیه اصلی دوم در بین مدیران……………………………………….. 90
جدول 4-15): آزمون رگرسیون فرضیه اصلی دوم در بین پرستاران…………………………………….. 91
جدول 4-16): ضریب همبستگی بین عزت نفس مدیران و استرس شغلی کارمندان………………… 92
جدول 4-17): ضریب همبستگی بین روابط بین فردی مدیران و استرس شغلی کارمندان…………. 93
جدول 4-18): ضریب همبستگی بین حل مسئله مدیران و استرس شغلی کارمندان…………………. 94
جدول 4-19): ضریب همبستگی بین خوشبینی مدیران و استرس شغلی کارمندان…………………… 95
جدول 4-20): ضریب همبستگی بین تحمل فشار روانی مدیران و استرس شغلی کارمندان……….. 96
جدول 4-21): آزمون رگرسیون فرضیه فرعی ششم در بین مدیران……………………………………… 97
جدول 4-22): آزمون رگرسیون فرضیه فرعی ششم در بین پرستاران…………………………………… 98
جدول 4-23): آزمون رگرسیون فرضیه فرعی هفتم در بین مدیران………………………………………. 99
جدول 4-24): آزمون رگرسیون فرضیه فرعی هفتم در بین پرستاران……………………………………. 100
جدول 4-25): آزمون رگرسیون فرضیه فرعی هشتم در بین مدیران……………………………………… 101
جدول 4-26): آزمون رگرسیون فرضیه فرعی هشتم در بین پرستاران…………………………………… 102
جدول 4-27): آزمون رگرسیون فرضیه فرعی نهم در بین مدیران………………………………………… 103
جدول 4-28): آزمون رگرسیون فرضیه فرعی نهم در بین پرستاران……………………………………… 104
جدول 4-29): آزمون تی تست متغیر استرس شغلی کارکنان با توجه به گروه شغلی……………….. 105
فهرست نمودار
نمودار 4-1): نمودار میله ای جنسیت پاسخ دهندگان…………………………………………………………. 77
نمودار 4-2): نمودار میله ای تحصیلات مدیران……………………………………………………………….. 78
نمودار 4-3): نمودار میله ای تحصیلات پرستاران……………………………………………………………… 79
نمودار 4-4): نمودار میله ای سن پاسخ دهندگان………………………………………………………………. 80
نمودار 4-5): هیستوگرام متغیر استرس شغلی کارکنان……………………………………………………….. 81
نمودار 4-6): هیستوگرام متغیر هوش هیجانی مدیران………………………………………………………… 82
نمودار 4-7): نمودار میله ای ابعاد هوش هیجانی مدیران از دید مدیران………………………………….. 83
نمودار 4-8): نمودار میلهای ابعاد هوش هیجانی مدیران از دید پرستاران…………………………………. 84
نمودار 4-9): هیستوگرام متغیر رهبری تحولگرا……………………………………………………………….. 85
نمودار 4-10): نمودار میله ای ابعاد رهبری تحولگرا از دید مدیران……………………………………….. 86
نمودار 4-11): نمودار میله ای ابعاد رهبری تحولگرا از دید پرستار………………………………………… 87
فهرست اشکال
شکل 1-1): مدل مفهومی تحقیق………………………………………………………………………………….. 9
شکل 2-1): مفهوم هوش هیجانی…………………………………………………………………………………. 18
شکل 2-2): منحنی استرس شغلی و عملکرد…………………………………………………………………… 57
چکیده
هدف کلی این تحقیق بررسی ارتباط بین هوش هیجانی و استرس شغلی و همچنین تعیین نقش میانجیگری رهبری تحولگرا در ارتباط بین این دو متغیر است. در تحقیق حاضر جامعه آماری مورد بررسی، سوپروایزرها و پرستاران بیمارستانهای خصوصی منطقه 5 تهران با تعداد (به ترتیب) 28 و 707 نفر است. با توجه به جدول مورگان حداقل حجم نمونه پرستاران 251 نفر است. برای توزیع پرسشنامهها از روش نمونهبرداری تصادفی طبقهای استفاده شد. تعداد 300 پرسشنامه بین پرستاران توزیع گردید و تعداد 257 پرسشنامه قابل قبول برگشت داده شد. و نیز به دلیل کم بودن تعداد سوپروایزرها، پرسشنامه بین تمامی آنها توزیع گردید که تعداد 27 نفر از آنها به سوالات پاسخ دادند. با استفاده از ضریب همبستگی و رگرسیون مشخص شد که بین هوش هیجانی مدیران و مولفههای آن با استرس شغلی کارکنان رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین رهبری تحولگرا و مولفههای آن رابطه بین هوش هیجانی مدیران و استرس شغلی کارکنان را میانجیگری میکند.
کلمات کلیدی: هوش هیجانی، استرس شغلی، رهبری تحولگرا
مقدمه
کار بخشی از زندگی است که توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب کرده است. صرف نظر از کسب درآمد، کارکردن شماری از نیازهای اساسی آدمی (تمرین روانی و جسمی، پیوند اجتماعی، احساس ارزشمندی، اعتماد به نفس و احساس کفایت یا صلاحیت) را برآورده میسازد. با این همه ممکن است کار منبع عمده فشار روانی و استرس نیز باشد. در زندگی همه افرادی که در مشاغل مختلف جامعه کار میکنند استرس وجود دارد و به گونههای مختلف بر آنها فشار وارد میآورد. تحولات شغلی نظیر تغییرات سازمانی، تغییر حقوق و دستمزد، ترفیعات شغلی، کاهش یا افزایش نیروی انسانی و دگرگونیهای اجتماعی موضوعهایی هستند که به خوبی بر فرد فشار میآورند و او را دچار آشفتگی، نگرانی، تشویش و اضطراب میسازند (دهشیری، 1393). محققان معتقدند در دیدگاه نوین برخلاف تصور گذشته، هیجانات و هوش در مقابل یكدیگر نیستند بلكه احساسات و هیجانات مى توانند در خدمت عقل باشند (حافظی و همکاران، 1390). با استفاده از هوش هیجانی میتوان از عوارض ناشی از استرسها جلوگیری کرد. هوش هیجانی به عنوان توانایی ظرفیت و مهارت ادراک، ارزیابی و مدیریت هیجانات فرد و دیگران و با گروهی از افراد توصیف شده است و افراد دارای هوش هیجانی بالاتر احساسات و تمایلات خود را بیشتر ابراز میکنند و در نتیجه شبکه اجتماعی وسیعتر و حمایت اجتماعی بیشتری برای خود فراهم میآورند . برخورداری از حمایت های اجتماعی نیز به نوبه خود باعث ارتقاء سلامت روانی و محافظت در برابر استرسها میشود (نوریان و همکاران، 1390). در این راستا رهبران تحولگرا با حمایتهای خود میتوانند بر افراد هوشمند از لحاظ عاطفی تاثیر گذاشته و از میزان استرس شغلی آنها بکاهند (دهشیری، 1393).
با توجه به مطالب عنوان شده و نقش مهم رهبری تحولگرا در رابطه بین هوش هیجانی مدیران و استرس شغلی کارکنان، در این فصل ابتدا به بیان مسئله و ضرورت و اهمیت تحقیق پرداخته شده و در ادامه به اهداف و فرضیات تحقیق، چارچوب نظری و تعاریف و مفهومی و عملیاتی و قلمرو تحقیق اشاره خواهد شد.
- بیان مسأله
در جهان امروز، توانمندی، قدرت اقتصادی و رفاه هر کشوری در گرو استفاده بهینه از امکانات منابع، به خصوص منابع انسانی سازمانهای کشور است. در این راستا هرچه نیروی کار شایستهتر و کارآمدتر باشد پیشرفت و توفیق در عرصههای گوناگون اقتصادی و اجتماعی بیشتر خواهد بود. منابع انسانی از ارزشمندترین داراییهای هر سازمان محسوب میشود، و توجه به نیازها و خواستههای شان تأثیر شگرفی در عملکرد آنها و نهایتاً تحقق اهداف سازمانی و نتایج کارکنان دارد (Schaufeli et al, 2012).با در نظر گرفتن نتایج استرس شغلی در یك چشم انداز زمانى، میتوان انتظار داشت كه وجود استرس ، پیامدهاى منفى بیشتری در بلندمدت نسبت به كوتاه مدت داشته باشد. حتی وجود آن، ممكن است در كوتاه مدت پیامدهاى مثبتى براى كاركنان داشته باشد.اما، كمال گرایى پایدار، بیاعتمادى به دیگران و سلامت ذهنى و فیزیكى ضعیف افراد پر استرس مىتواند در بلندمدت، كیفیت كار را كاهش دهد و ارتباطات و اخلاق را در گروههاى كارى دچار مشكل كند. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت كه استرس در كوتاه مدت ممکن است منجربه افزایش رضایت شغلى و بهبود عملكرد شغلى فرد شود اما در بلندمدت باعث ارتباطات ضعیف اجتماعى در محل كار و عملكرد شغلى ضعیف كاركنان میگردد(ضیایی و نرگسیان،1391).
قاسمی و همکارانش (1390) به این نتیجه رسیدهاند که 4/57 درصد پرستاران استرس شغلی خود را زیاد و 40 درصد استرس شغلی خود را در حد متوسط درک کردهاند. همچنین غلامعلی لواسانی و همکاران (1393) نیز میانگین استرس شغلی پرستاران را 11/55 درصد بیان کردهاند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که میزان استرس شغلی در بین پرستاران بسیار زیاد بوده و یکی از مشکلات بیمارستانها محسوب میگردد. لذا از آنجایی كه مراقبتهای بهداشتی و درمانی یکی از مشاغل حساس جامعه است و پرستاران و پزشکان قسمت مهمی از زندگی خود را در ارتباط تنگاتنگ و نزدیک با افراد و بیماران میگذرانند و عملکرد بهینه کارکنان ضامن سلامتی و بهبود بسیاری از بیماران و افراد جامعه است، توجه به كیفیت ارائه مراقبتهای بهداشتی و درمانی از سوی کارکنان از اهمیت بسزایی برخوردار است (حمید و دهقانیزاده،1391). با بررسی و مطالعه میزان استرس شغلی کارکنان، عوامل مرتبط با آن مانند جذب، آموزش، پرورش و حفظ کارکنان به شکل بهتری توسط مدیریت منابع انسانی برنامهریزی و اجرا خواهد شد و در نتیجه بیمارستانها با حمایت از کارکنان میتوانند كسب و كار خود را اعتلا دهند و باعث افزایش کمیت و کیفیت خدمات به بیماران و همچنین باعث کاهش هزینهها، ضایعات و اتلاف منابع شوند (نقیبی،1391). اﻧﺠﺎم ﺿﻌﯿﻒ ﮐﺎر و ﺷﺮاﯾﻂ ﺟﺴﻤﯽ وﺧﯿﻢ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﻓﺸﺎر ﺧﻮن ﺑﺎﻻ، اﻓﺴﺮدﮔﯽ، اﺧﺘﻼﻻت ﺧﻮاب و ﺳﻮء ﻣﺼﺮف اﻟﮑﻞ و دارو از ﻧﺘﺎﯾﺞ اﺳﺘﺮس زﯾﺎد ﮐﺎری در بین پرستاران اﺳﺖ. مطالعات ﻧﺸﺎن دادهاﻧﺪ اﺳﺘﺮس ﮐﺎری در ﭘﺮﺳﺘﺎران ﺑﻪ ﻓﺮﺳﻮدﮔﯽ، ﻧﺎرﺿﺎﯾﺘﯽ ﺷﻐﻠﯽ و ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺷﻐﻞ ﻣﻨﺠﺮ ﻣﯽﺷﻮد. ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽرﺳﺪ ﮐﻪ ﭘﺮﺳﺘﺎران ﺗﺤﺖ اﺳﺘﺮسﻫﺎی ﻋﻈﯿﻢ ﺑﻪ ﮐﺎر ﺣﺮﻓﻪای ﺧﻮد اداﻣﻪ ﻣﯽدﻫﻨﺪ و ﻫﯿﭻ ﺷﮑﯽ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ اﯾﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﯽﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺮ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﮐﺎر آﻧﺎن ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺑﮕﺬارﻧﺪ. از آﻧﺠﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﭘﺮﺳﺘﺎری ﯾﮑﯽ از ﭘﺮ اﺳﺘﺮسﺗﺮﯾﻦ ﺣﺮﻓﻪﻫﺎﺳﺖ، ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﻨﺶزا و عواملی که به رفع تنش کمک میکنند ﮔﺎم ﻣﺆﺛﺮی در ﺟﻬﺖ ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی و درﻣﺎن ﮐﺎﻫﺶ اﺳﺘﺮس ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد (قاسمی و همکاران، 1390). افراد تحت تاثیر استرس دچار فرسودگی شده و به تبع سلامت روان خود را از دست میدهند و با اختلالات روانی خاصی مواجه میشوند. استرس نیروی انسانی را ضایع و هدف سازمان را دچار تزلزل میکند. کارکنانی که دچار استرس میشوند و توان مقابله با آن را ندارند از جنبههای جسمانی، روانی و رفتاری دچار مشکل میشوند که این عملکرد کارکنان و بهرهوری سازمان را کاهش میدهد ( منصور و همکاران، 1390). در ارتباط با هزینههای ناشی از استرس شغلی، شورای بینالمللی پرستاران ارقامی را به این شرح بیان کردهاند: هزینههای ناشی از استرس شغلی پرستاران در امریکا سالانه 300-200 میلیون دلار است و 90-60 درصد مشکلات طبی پرستاران به علت استرس شغلی است و پرستاران به دلیل استرس زیاد 30 درصد بیشتر دچار حوادث شغلی میشوند (ترشیزی و احمدی، 1390). از سویی یکی از عارضههای جدید زندگی به سبک مدرن، وجود استرس در محیط کار میباشد. استرس شغلی یک دلیل عمده برای کاهش کیفیت خدمات، غیبت کارکنان و فروپاشی و به هم ریختگی سازمانها میباشد. اضافه کاری زیاد، ناکافی بودن آموزشهای لازم از دلایل پنهان ترک شغل است که معمولا در اثر استرس زیاد بوجود میآید (caresten, 2012). استرس پاسخی است که فرد برای تطبیق با یک وضعیت خارجی متفاوت با وضعیت عادی، بصورت رفتار روانی یا جسمانی از خود بروز میدهد (ابزری و سرایداریان؛1386: 18).
افرادی که از نظر هیجانی، هوشمندی بیشتری دارند حالتهای هیجانی خود را به نحو صحیح درک و ارزیابی میکنند، میدانند چگونه و چه وقت احساساتشان را بیان کنند و به نحو مؤثری خُلق خود را تنظیم نمایند، در نتیجه در کنترل استرس خود موفقتر عمل میکنند. بر اساس بررسی ادبیات در خصوص نقش هوش هیجانی در تعدیل استرس و سلامت روان، شواهدی وجود دارد که نشان میدهد برخی اشکال هوش هیجانی، افراد را از استرس مصون داشته و منجر به سازگاری بهتر میشوند (کمالی ایگلی و حسنی،1392). هوش هیجانی کنترل و شناسایی عاطفه و احساسات خود و دیگران در جهت هدایت رفتار برای برقراری ارتباط موثر با همکاران و سرپرستان به منظور بهبود کیفیت نتایج کار است. هوش هیجانی دارای پنج بُعد عزت نفس، روابط بین فردی، حل مسئله، خوشبینی و تحمل فشار روانی است (Lam & O’Higgins, 2012).
لم و اُهیگینز (2012) به نقل از کوترابا (2003) نشان دادند که رهبران تحولگرا در کنترل سطح استرس کارکنان در محل کار موثرتر عمل میکنند. چنانچه سبک رهبری به طور نامناسبی انتخاب شود از یک سو منجربه کاهش کارایی افراد و سازمان میشود و از سوی دیگر به عنوان عامل به وجود آورنده استرس ناشی از شغل و یا فشار روانی در کارکنان عمل میکند(بیگینیا و کلانتری،1390). رهبری تحولگرا فرآیند نفوذ آگاهانه در افراد یا گروهها برای ایجاد تغییر و تحول ناپیوسته در وضع موجود و کارکردهای سازمان بهعنوان یک کل است (Imran et al,2011).
باتوجه به مطالب بیان شده سوال اصلی تحقیق این است که آیا بین هوش هیجانی مدیران و استرس شغلی کارمندان با توجه به رهبری تحولگرا رابطه معناداری وجود دارد؟
تعداد صفحه : 201
قیمت : 14700تومان