دانشگاه سوره، دانشکدة انیمیشن
پایان نامهی تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد انیمیشن
عنوان پایان نامه ی نظری:
ارتباط نقاشی سدهی بیستم و انیمیشن
استاد راهنما:
جناب اقای کیارش زندی
عنوان پایان نامه ی عملی:
ساخت یک فیلم انیمیشن تجربی
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
ارتباط نقاشی مدرن سدهی بیستم و انیمیشن
در این پژوهش از طریق بررسی تحولات سبکهای نقاشی مدرن و تجربیات نقاشان انیماتور با تمرکز بر رخدادهای نیمهی اول سدهی بیستم، زمینه لازم برای تحلیل ارتباط این دو شاخهی هنر فراهم آمده است. در تحلیل مورد نظر، بازتاب تحولات سیاسی/ اجتماعی در کار هنرمندان، بهرهگیری نقاشان از تجارب علمی و تاثیرات ناشی از آشنایی نقاشان اروپایی با هنر شرق و دیگر اقوام (با تاکید بر نقاشیهای ژاپنی) تحلیل گردیده و به رخدادهایی پرداخته شده که موجب تغییر نگاه هنرمندان به محیط و مضامین هنری شدهاند.
در بخش جمعبندی پژوهش، با تحلیل فضای حرفهای نقاشان مدرن و انیماتورها در دهههای نخستین سدهی بیستم، مواردی که به طور مشترک موجب تغییر نگاه هنرمندان به جهان طبیعی و ذهنیات انسانی شدند، مورد تاکید قرار گرفتهاند. جمع بندی تحت عناوین زیر صورت گرفته است: اصالت تحلیل و بیان، در مقابل اصالت موضوع و روش توصیفی، نگرش به خصوصیات ذاتی خط و رنگ و شکل، عنصر همزمانی و تصادف، منطق گریزی و رویاپردازی، جستجوی قالبهای مجرد برای بیان تجریدات ذهنی، وارد کردن پویایی محیطی در کار نقاشی، ادراک جدید از فضای پر و خالی و ساده شدن فرم و رنگ در هنر انتزاعی.
بخش سوم جمعبندی نشان میدهد که تجارب نقاشان مدرن که بیانگر نقاط عطف تغییر در نگرش به ابزارهای بیانی هستند، به شکل مشابهی در تجارب انیماتورها و سیر تحولات انیمیشن رخ داده است. تلاش برای ارائهی ریتم بصری ناب و خالص، انگارهی: “بازتاب روح فردی، به عنوان هدف اصلی هنر”، اهمیت دادن به فضا در کنار فرمها و رنگها، تجربهی سورئالیسم در انیمیشن، بیان مخالفت با عصر ماشینی و بازگویی نتایج یاس آور تزلزل در باورهای مدرنیسم، گوشههایی از این تجارب مشترک در حوزهی هنر تصویری هستند.
واژههای کلیدی: نقاشی مدرن، انیمیشن و نقاشی، انیمیشن محدود، انیمیشن انتزاعی، انیمیشن تحربی، انیمیشن اروپای شرقی
فهرست مطالب
مقدمه
فصل اول: کلیات
- بیان مسئله: لزوم درک زبان هنر در جهان معاصر
- پرسشهای پژوهش
- فرضیههای پژوهش
- سابقه و ادبیات نظری پژوهش
فصل دوم: نقاشی دورهی مدرن: چالشها و دستاوردها
مقدمه
- خاستگاه مدرنیسم
- آشکار شدن نشانههای تغییر
- امپرسیونیسم
- مکتب اصالت ترکیب
- فوویسم
- مکتب متافیزیکی
- دادائیسم
- سورئالیسم
- رئالیسم جادویی
- اکسپرسیونیسم
- کوبیسم
- فوتوریسم
- سوپرماتیسم
- کانستراکتیویسم
- انتزاع گرایی
- مدرسهی باوهاوس
- انتزاع گرایی در آمریکا
فصل سوم: انیمیشن و هنر مدرن
- نقاشان مدرنیسم و تجربهی حرکت
- هانس ریشتر
- فرنان لژه
- ویکینگ اِگِلینگ
- اسکار فیشینگر
- هنر مدرن و انیمیشن حرفهای
- استودیوهای آغازین
- والت دیزنی
- استودیوی UPA
- انیمیشن محدود
- انیمیشن تجربی
- انیمیشن اروپای شرقی
- وضعیت عمومی تولید انیمشن در اروپای شرقی- نیمهی اول قرن بیستم
- یان سوانکمایر
- هرمینا تیرلوا
- کارِل زِمان
- یِری ترنکا روکا
- الکساندر الکسیف
- لوت راینیگر
- ژبیگینو ریبژنسکی
- انیمیشن انتزاعی
- تصویر و قابلیت ادراک انتزاعی
فصل چهارم: تحلیل یافته های پژوهش
مقدمه
- زیربناهای فکری مدرنیسم چگونه شکل گرفتند؟
- بازتاب تحولات سیاسی/ اجتماعی در کار هنرمندان
- بهره گیری نقاشان از تجارب علمی
- آشنایی نقاشان اروپایی با هنر شرق و دیگر اقوام
- نگاهی نو به محیط پیرامون
- نقاشان و محیط شهری
- تغییر نگاه به حرمت مضامین هنر نقاشی
- نقش عکس و عکاسی در پیشبرد اهداف هنرمندان نقاش
- گذر از تصویر ثابت به تصویر متحرک
فصل پنجم: جمعبندی و نتیجه گیری
- فضای حرفهای نقاشان مدرن و انیماتورها در دهههای نخستین سدهی بیستم
- تغییر نگاه هنرمندان نسبت به جهان طبیعی و ذهنیات انسانی
- تجارب و دغدغههای مشترک نقاشان مدرن وانیماتورها
فهرست منابع
پیوست: گزارش روند تولید کار عملی: انیمیشن با عنوان Fuelish
مقدمه
در پژوهش ارتباط بین نقاشی مدرن و انیمیشن، توجه به این نکته ضروری است که هر یک از این دو رشته به عنوان یک شاخهی مستقل هنری شناخته میشوند. از این دیدگاه نمیتوان نقاشی را به عنوان یک هنر تصویر سازی محسوب کرد که در گذر زمان و در نقطهی مشخصی از تجربهی هنری، به هنر تصویر متحرک تغییر صورت داده است. انیمیشن نیز اینک زیرشاخههای متعددی دارد که با تکنیک و مصالح مختلفی کار میکنند. بنا براین “استفاده از تصویر نقاشی شده” تنها بخشی از رابطهی بین نقاشی و انیمیشن را تشکیل میدهد. برای پژوهش بین دو شاخه از هنر که با زبان تصویری سر و کار دارند، میتوانیم به حوزهی اشتراکات بیانی و شکل مواجههی هر یک از دو گروه هنرمندان با قابلیتهای خط، سطح، شکل، رنگ، نورپردازی، تصور عمق و پرسپکتیو و نظایر آن بپردازیم و تلاشهای همانندی که در استفاده از ریتم، رنگپردازی، حرکت (عینی و ذهنی) و یا توان انتقال ذهنیات و احساسات داشته اند را مورد توجه قرار دهیم.
از نگاهی دیگر، نقاشی سدهی بیستم و انیمیشن هر دو تحولات خود را در فضای اجتماعی/ سیاسی مشترکی تجربه کردهاند که مربوط به نیمهی اول این سده و دورهی اوج باورهای مدرنیسم است. این باورها یا زیرساختهای فکری، تغییرات گستردهای را به لحاظ نظام ارزشهای اجتماعی و هنری و نگاه به علم و فنآوری به وجود آوردند. بسیاری از هنرمندانی که بلوغ حرفهای آن ها از سالهای نخستین قرن بیستم آشکار شد، نیمهی اول عمر خود را در قرن نوزدهم سپری کرده بودند و شاهد شتاب گرفتن چرخ انقلاب صنعتی و گسترش مستعمرات اروپائیان به شرق و آفریقا و اقیانوسیه بودند که آشنایی هنرمندان اروپایی با هنر مشرق زمین و اقوام بدوی در سر زمینهای دور را در پی داشت. از این دیدگاه، همهی هنرمندان دورهی مدرن- و از جمله هنرمندان نقاش و انیماتور- کما بیش از نظر تاریخی هم عصر هستند و در فضای جهانی مشترکی به سر میبرند که حاصل تحولات قرن نوزدهم تا نیمهی قرن بیستم میلادی است. از این دیدگاه میتوانیم در مورد تاثیر گستردهی ناشی از آشنایی هنرمندان غربی با دنیای هنر شرقی و یا تاثیر شرایط سیاسی/ فکری جامعه بر کار هنرمندان سخن بگوئیم و ارتباط بین نقاشی و انیمشن را در آندسته از رخدادهای هنری جستجو کنیم که اصول بیان تصویری در اروپا را تغییر دادند و زمینه دستیابی به فنآوری تصویر متحرک را فراهم آوردند.
وجه سومی هم وجود دارد؛ این که نقاشی به عنوان نقاشی، کمابیش به سطح دو بعدی بوم و امکانات و محدودیتهای بیانی آن پایبند است، اما سرنوست انیمیشن به تصویرسازی متحرک گره خورده که در آن کار انیماتورها به اقتضائات تولید یک فیلم نزدیکتر است. بنا براین نه تنها استفاده از نقاشی، بلکه مدیریت کردن نور، صدا، دکور، شخصیت پردازی، ادبیات، و بسیاری جهات دیگر ضرورت پیدا میکند. از این دیدگاه، کار انیشمن از جایی آغاز میشود که کار نقاشی تمام میشود.
در پژوهش حاضر ابتدا چشم اندازی کلی از سبکهای نقاشی مدرن و چگونگی رشد و گسترش انیمیشن ترسیم شده است. تاکید این بخش بر چالشهای فکری و یافتههای حاصل از نوجویی هنرمندان است. سپس ارتباط بین نقاشی و انیمیشن در فضای اجتماعی و فرهنگی دورهی مدرن بررسی شده و رویدادهای منتهی به نقطهی تلاقی نقاشی و انیمیشن تحلیل گردیده است.
در این مقدمه لازم است از کلیهی عزیرانی که با همفکری خود به تنظیم و ارائهی پایاننامه یاری رساندند- خصوصاً جناب آقای کیارش زندی استاد راهنمای بخش مطالعات نظری و سرکار خانم فطیما یثربی استاد مشاور پروژهی عملی – تشکر و قدردانی نمایم.
تعداد صفحه : 141
قیمت : 14700تومان