مؤسسهآموزش عالی باختر ایلام
پایاننامه کارشناسی ارشد در رشتهی مدیریت جهانگردی
استاد راهنما:
دکتر جعفر حسین زاده
استاد مشاور:
دکتر جواد رحیمی مقدم
دی 1392
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق
مقدمه 2
1-1- بیان مسئله پژوهش… 3
1-2- اهمیت و ضرورت پژوهش… 4
1-3- اهداف پژوهش… 5
1-3-1- اهداف کلی. 5
1-3-2- اهداف جزئی. 5
1-4- سوالات پژوهش… 5
1-5- فرضیهها 6
1-6- روش پژوهش… 6
1-6-1- ابزار گردآوری دادهها 6
1-6-2- ابزار تجزیه و تحلیل. 6
1-7- تعریف مفاهیم یا اصطلاحات پژوهش… 7
1-7-1- گردشگری. 7
1-7-2- گردشگر 8
1-7-3- جاذبهها 8
1-7-4- گردشگری طبیعی. 8
فهرست مطالب
عنوان صفحه
1-7-5- گردشگری پایدار سبز 8
1-7-6- طبیعتگردی. 9
فصل دوم: مبانی نظری تحقیق
مقدمه 11
2-1- پیشینه پژوهش… 11
2-1-1-پژوهشهای خارجی. 11
2-1-2- پژوهشهای داخلی. 12
2-2- مفاهیم گردشگری و طبیعتگردی. 13
2-2-1- گردشگر 13
2-2-2- مفهوم واژه توریسم. 13
2-2-3- تفریح در جنگل. 13
2-2-4- گردشگری طبیعتگرا 14
2-2-5- نوآوری. 14
2-2-5-1- نوآوریهای محصول. 14
2-2-5-2- نوآوریهای فرآیند. 14
2-2-5-3- نوآوریهای مدیریت.. 14
2-2-5-4- نوآوریهای قانونی. 14
فهرست مطالب
عنوان صفحه
2-2-6- سفر اختیاری. 14
2-2-7- گردشگری پایدار 15
2-2-8- گردشگری ورزشی. 15
2-2-9- شاخص عملکرد گردشگری. 15
2-3- طبقهبندی انواع توریسم. 15
2-3-1- انواع توریسم. 15
2-3-1-1- از نظر زمانی. 16
2-3-1-2- از نظر مکانی. 16
2-3-1-3- از نظر تابعیت.. 16
2-3-1-4- از لحاظ انگیزه سفر 16
2-3-1-5- از نظر فصل گردشگری. 16
2-3-1-6- از نظر شکل و سازماندهی سفر 16
2-3-1-7- از نظر وسیله نقلیه مورد استفاده 16
2-3-1-8- از لحاظ نوع و محل اقامت.. 17
2-3-2- تأسیسات اقامتی. 17
2-3-2-1- هتل. 17
2-3-2-2- متل. 17
فهرست مطالب
عنوان صفحه
2-3-2-3- مسافرخانه یا مهمانپذیر 17
2-3-2-4- مهمانسرا 17
2-3-2-5- هتل آپارتمان. 18
2-3-2-6- مجتمع توریستی. 18
2-3-2-7- اردوگاه جهانگردی. 18
2-3-2-8- بنگالو. 18
2-3-2-9- شاله 19
2-3-2-10- پانسیون. 19
2-3-2-11- پانسیونهای خانگی. 19
2-3-2-12- ویلاهای خصوصی. 19
2-3-2-13- اقامتگاههای آزاد 19
2-4-گردشگری در طبیعت (طبیعت گردی) 20
2-5- منافع حاصل از گردشگری. 22
2-6- تأثیر اقلیم و ارتفاعات در جذب گردشگر 23
2-7- جایگاه تبلیغات و امکانات در گردشگری. 24
2-8- معرفی منطقه ایلام و جاذبههای طبیعی آن. 25
2-8-1- آبشارها 26
فهرست مطالب
عنوان صفحه
2-8-1-1- آبشار چم آو 26
2-8-1-2- آبشار آبتاف.. 26
2-8-1-3- آبشار سرطاف.. 26
2-8-1-4- آبشار گچان. 26
2-8-2- پارکهای طبیعی. 27
2-8-2-1- پارک جنگلی چقاسبز «چقا جنگیه» 27
2-8-2-2- درة ییلاقی هفتاو میشخاص «هفت آب» 28
2-8-2-3- گردشگاه ییلاقی خوران ایوان. 28
2-8-2-4- تفریحگاه جنگلی ششدار 28
2-8-2-5- تفریحگاه جنگلی تنگ دالاو 29
2-8-2-6- تفریحگاه تجریان. 29
2-8-2-7- تفرجگاه گلم زرد و گره چکا 29
2-8-2-8- تفرجگاه کلم بدره 29
2-8-2-9- تفریحگاه جنگلی تنگ ارغوان (تنگ قوچعلی) 30
2-8-2-10- سایر گردشگاههای جنگلی برحسب شهرستانهای استان. 30
2-8-3- ارتفاعات و کوهها 30
2-8-3-1- کبیرکوه 30
فهرست مطالب
عنوان صفحه
2-8-3-2- اهوران. 31
2-8-3-3- بانکول. 31
2-8-3-4- چمن گیر 31
2-8-3-5- سامله 32
2-8-3-6- سرخ خانی. 32
2-8-3-7- سرکب.. 32
2-8-3-8- شره زول. 32
2-8-3-9- شلم. 33
2-8-3-10- قلاجه 33
2-8-3-11- قلارنگ… 33
2-8-3-12- مانشت.. 33
2-8-3-13- کوه ملینجه 34
2-8-3-14- دینارکوه 34
2-8-3-15- بهار آب.. 34
2-8-3-16- بانهراز 34
2-8-3-17- کلک… 34
2-8-3-18- سایر کوههای استان ایلام برحسب شهرستانها 34
فهرست مطالب
عنوان صفحه
2-8-4- دریاچهها 35
2-8-4-1- دریاچه سد ایلام 35
2-8-5- چشمهها 35
2-8-5-1- چشمه آبگرم دهلران. 36
2-8-5-2- چشمه آبگرم چمن بولی. 36
2-8-5-3- چشمه میمه زرین آباد 36
2-8-5-4- چشمه کلم. 36
2-8-5-5- چشمه سیکان. 37
2-8-5-6- دیگر چشمههای استان. 37
2-8-6- دشتها 37
2-8-7- تالابها 38
2-8-7-1- تالاب سیاب دریوش.. 38
2-8-7-2- تالاب زمزم 38
2-8-7-3- تالاب چکر 38
فصل سوم: روششناسی تحقیق
مقدمه 40
3-1- روش پژوهش 40
فهرست مطالب
عنوان صفحه
3-2- مدل پژوهش… 41
3-3- حجم نمونه و روش اندازه گیری. 42
3-4- جامعه آماری. 43
3-5- ابزار جمع آوری دادهها 43
3-6- روایی (اعتبار) و پایایی(اعتماد) 44
3-7- روش تجزیه و تحلیل دادهها 45
3-7-1- ضریب همبستگی. 45
3-7-2- ضریب همبستگی پیرسون. 46
3-7-3- ضریب تشخیص… 46
3-7-4- مدل یابی معادلات ساختاری. 46
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
4-1- یافتههای پژوهش… 50
4-1-1- اطلاعات مربوط به مشخصات پاسخگویان پرسشنامه 50
4-2-آزمون فرضیهها 53
4-2-1-آزمون فرضیه1. 53
4-2-2- آزمون فرضیه 2. 54
4-2-3- آزمون فرضیه 3. 56
فهرست مطالب
عنوان صفحه
4-3- تحلیل گردشگری با استفاده از مدل SWOT. 58
فصل پنجم: بحث، نتیجهگیری و پیشنهادها
مقدمه 62
5-1- بحث و نتیجهگیری. 63
5-2- پیشنهادها و راهکارهای مبتنی بر یافتهها 68
5-3- محدودیتهای پژوهش… 71
5-3-1- محدودیتهای در اختیار پژوهشگر 71
5-3-2- محدودیتهای خارج از اختیار پژوهشگر 71
منابع و مآخذ. 72
منابع فارسی. 72
منابع اینترنتی. 74
منابع انگلیسی. 75
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول (3-1): آلفای کرونباخ مربوط به هر یک از مؤلفههای طبیعت گردی. 45
جدول (4-1): آلفای محاسبه شده برای فرضیهها 53
جدول (4-2): نتایج حاصل از آزمون معنی داری ضریب همبستگی پیرسون فرضیه 1 53
جدول (4-3): 55
جدول (4-4): آزمون r پیرسون؛ برای بررسی رابطه بین تبلیغات و تعداد گردشگران 56
جدول (4-5): آزمون شاخصهای جاذبههای منطقه ایلام برای تبدیل به قطب گردشگری 57
جدول (4-6): آزمون فرضیه سوم 58
جدول (4-7): نظام تحلیل ارزیابی شاخصهای گردشگری منطقه طبیعی ایلام بر پایه مدلSWOT 60
جدول (4-8): نظام تحلیل راهبردها و استراتژی گردشگری منطقه طبیعی ایلام بر پایه مدلSWOT. 61
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار (4-1): درصد فراوانی مربوط به جنسیت پاسخگویان. 50
نمودار (4-2): درصد فراوانی مربوط به وضعیت تاهل پاسخگویان. 51
نمودار (4-3): درصد فراوانی مربوط به سطح تحصیلات پاسخگویان. 51
نمودار (4-4): درصد فراوانی مربوط به وضعیت اشتغال پاسخگویان. 52
نمودار (4-5): درصد فراوانی مربوط به سن پاسخگویان. 52
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل (3-1): مدل مفهومی پژوهش… 41
چکیده
صنعت گردشگری آمیزهای از فعالیتهای مختلف است که به صورت زنجیرهای در جهت خدماترسانی به گردشگران انجام میگیرد. کشور ایران با توجه به جایگاه مناسبی که از جاذبههای گردشگری در دنیا دارد، از لحاظ سهم گردشگری جهانی، موقعیت خوبی در دنیا ندارد، لذا نیاز به نگاه کلی به علل و عوامل موثر در این زمینه را دارد. وجود مناطق طبیعی اطراف و نزدیک شهرها در بسیاری از مناطق کشور میتواند زمینه مناسبی برای توسعه گردشگری در این مناطق باشد.
توسعه آن در هر منطقه باعث رشد و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی ان منطقه خواهد شد، به همین دلیل دارای اهمیت فراوان است.
استان ایلام به عنوان نمونهای از این مناطق با داشتن جاذبههای گردشگری و تنوع اقلیمی کمنظیر در ایران، از توانمندی بسیار بالایی در توسعه گردشگری برخوردار میباشد که میتواند پذیرای تعداد زیادی از گردشگران ایرانی و خارجی باشد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی بوده و از حیث نحوه گردآوری دادهها توصیفی و روش انجام پژوهش نیز پیماشی و از نظر نوع مقطعی میباشد و دادههای لازم برای آزمون فرضیهها از روش میدانی گردآوری شدهاند. جامعه آماری این پژوهش گردشگران این منطقه، ساکنین منطقه، کارکنان میراث فرهنگی و گردشگری و اداره منابع طبیعی میباشد که پس از توزیع پرسشنامهها، تعداد383 پرسشنامه جمعآوری و مورد استفاده قرار گرفته است. پس از جمعآوری آنها و ورود دادهها به نرم افزار SPSS ضریب پایایی (آلفای کرونباخ) محاسبه گردید که 43/82 درصد میباشد و نشان میدهد که گویهها از همسازی و پایداری درونی بسیار بالای برخوردار میباشند و با توجه به تنایج پژوهش استان ایلام با این که از موقعیت خاصی برای طبیعتگردی برخوردار است ولی همه توانهای گردشگری و استعدادهای طبیعی این منطقه شکوفا نشده و دلیل آن عدم تبلیغات کافی در رسانهها و نبود مکانهای رفاهی و تفریحی در این مناطق طبیعی و… میباشد.
کلید واژهها: جذب گردشگر، مناطق طبیعی، طبیعت گردی، اطراف شهرها، منطقه ایلام
فصل اول
کلیات تحقیق
مقدمه
اکنون صنعت گردشگری میرود تا رتبه نخست را در انواع تجارب جهانی به خود اختصاص داده و نقش ویژهای در اقتصاد، تعامل فرهنگها، گفتگوی تمدنها، برقراری تحکیم و الفت بین ملتها داشته باشد. فعالیتهای گردشگری و طبیعتگردی اعم از مناطق طبیعی و مصنوع به غایت با یکدیگر در تعامل هستند و این رابطه متقابل میان گردشگر و مناطق طبیعی می باشد (تولایی، 107:1391) درک رابطه صحیح میان گردشگر و مناطق طبیعی مستلزم داشتن دید همه جانبه و کل گراست رابطه گردشگر و مناطق طبیعی در سه بعد اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی و مناطق طبیعی تاثیر گذار میباشد (کاظمی، 97:1390).
از ویژگیهای برنامه توسعه طبیعتگردی موفق در هر جامعه میزان مهمانپذیری منعطف و دارای فرهنگ غنی و جذاب است. این برنامهها معمولا یکپارچگی و توسعه در جامعه میزبان را هدفگیری میکند و به صورت متوازنی طبیعتگردی را در برنامههای توسعه محلی ادغام میکند. تاسیسات و تسهیلات طبیعتگردی در مجاورت میراث و جاذبهی طبیعی به گونهای طراحی میشوند. که نه تنها نیازهای طبیعتگردان را برآورده سازد، بلکه کیفیت و شرایط زندگی میزبان را نیز ارتقاء بخشد. ظرفیتهایی که طبیعتگردی در ارتقاء زندگی جوامع میزبان ایجاد میکند، میتواند برنامه توسعه منطقهای را که از رضایت طبیعتگردی تاثیر میپذیرد، تحتتاثیر قرار دهد. بهبود شبکههای ارتباطی و مخابرات، ارتقای شبکه آموزشی، امنیت غذایی، افزایش امکانات بهداشتی و شبکههای درمانی از مهمترین آثار مستقیم طبیعتگردی بر کیفیت زندگی جوامع میزبان است، که به تدریج این آثار به صورت افزایش کیفیت و استانداردهای محصولات، بهبود کیفیت جادههای ارتباطی و دسترسی و ارتقاء کیفیت بخش خدمات ظاهر میشود و نتیجه آن بالا رفتن استانداردهای زندگی و ارتقاء کیفیت زندگی در جامعه میزبان است.
منطقه کوهستانی و طبیعت زیبای اطراف شهر ایلام در رشته کوه زاگرس قرار گرفته است. همسازی درختان بلوط، توپوگرافی کوهستانی و درهای، زیبایی این منطقه را دو چندان کرده است. این منطقه؛ محدوده کم نظیری است که قابلیت گردشگاهی، آموزشی و پژوهشی منحصر به فردی دارد و می تواند عامل بسیار مهمی در جذب گردشگران باشد. به علت بیتوجهی و عدم برنامهریزی در راستای جذب گردشگران از توان این مناطق طبیعی در اطراف شهر ایلام برای جذب گردشگران استفاده نشده است. برای حل این مسئله نیازمند برنامه ریزی اساسی در جهت معرفی این منطقه، فراهم کردن زیر ساختهای لازم، برنامههای تبلیغاتی و … برای جذب گردشگر می باشد. به همین منظور پژوهش جاری در پی آن است که نقش این مناطق را در توسعه گردشگری و جذب گردشگران مورد بررسی قرار دهد.
تعداد صفحه : 98
قیمت : 14700تومان